dimecres, 19 d’octubre del 2022

Tourdera: Sant Marçal - La Costa del Montseny

El Tourdera és un camí de gran recorregut que segueix el curs del riu Tordera des del seu naixement al Montseny fins a la seva desembocadura a prop de Blanes. Després, puja seguint la Riera d'Arbúcies fins al punt d'origen, formant un itinerari circular. El nom d'aquest itinerari és el resultat de la fusió de dues paraules: Tour i Tordera.
Tot i ser un camí de gran recorregut, no forma part de la xarxa oficial dels GR i no està senyalitzat amb les marques de pintura blanca i vermella dels GR sinó amb unes pilones de fusta que anem trobant al llarg del recorregut.
Avui hem iniciat el recorregut del Tourdera amb la intenció d'anar-lo fent per etapes quan puguem. El punt de partida està en el Coll de Sant Marçal, al costat la Taula dels Tres Bisbes, un punt singular on conflueixen els bisbats de Barcelona, Girona i Vic.
Hem iniciat la caminada baixant per un caminet equipat amb esglaons de fusta que en molt pocs minuts ens ha portat a la Font Bona, on se situa tradicionalment el naixement de la Tordera, tot i que aquí encara no hi ha un curs permanent d'aigua.
Des de la Font Bona hem agafat una pista en suau baixada per un bosc d'obaga on predominen els castanyers i els faigs. De baixada pel bosc hem pogut gaudir de tots els colors de la tardor.
Després d'una bona estona de pista hem arribat a una petita carretera, al costat de la Font de les Nàiades i a l'entrada del càmping de les Illes. Hem seguit un tram d'asfalt fins que l'hem deixat, baixant per un corriol que ressegueix la Tordera, ara ja convertida en un riu permanent.
Poc després hem enllaçat amb el GR5, un camí de gran recorregut que uneix Canet de Mar i Sitges passant pel Montseny entre altres serres. A partir d'aquest el Tourdera i el GR coincideixen durant un llarg sector i a les pilones apareixen les marques dels dos camins.
Seguint el GR hem arribat al poble de Montseny, on hem fet una petita aturada abans d'iniciar el tram final de l'etapa d'avui. Des de Montseny el camí s'allunya de la Tordera, que fins ara hem anat seguint de ben a prop, per pujar cap a La Costa del Montseny. És l'únic tram de pujada de l'etapa d'avui i encara coincideix amb el GR5 fins que, ja ben a prop del final de l'etapa, l'hem deixat per completar el darrer tram de camí fins a La Costa del Montseny on hem acabat per avui la caminada.