dijous, 20 d’octubre del 2022

Forat del Gel i Cova Negra de Mata-solana

Forat del Gel
Avui hem vingut a la Serra del Montsec per visitar dues de les coves més conegudes d'aquesta serra. Son dues cavitats, el Forat del Gel i la Cova Negra de Mata-Solana, que es poden visitar sense necesitat de material tècnic d'espeleologia. A més, l'aproximació és ben curta encara que la del Forat del Gel té certa complicació, especialment en dies com avui quan tot està mullat.
Forat del Gel: aquesta cavitat es troba a la part alta del Montsec de Rúbies, a la cara nord. És una gran cavitat amb una sala gairebé única, de grans proporcions. Per arribar-hi hem anat fins a l'Hostal Roig per la petita carretera que puja des de Vilanova de Meià. Allà hem agafat la pista que puja a la Portella Blanca.
El dia era gris i plovia a estones però amb el vehicle tot terreny hem pujat sense problemes per la pista enfangada fins a l'inici del caminet que porta a la cova.  Hem iniciat l'aproximació a la cova sota la pluja, baixant per la vessant nord del Montsec de Rúbies. Després d'un inici planer, flanquejant la muntanya, el camí baixa directament amb fort pendent. L'herba mullada i els pendents rocosos ens han complicat bastant l'aproximació a la cova però finalmente hi hem arribat.
L'entrada al Forat del Gel és impressionant. Una gran boca allargada dona entrada a una gran sala amb el terra recobert de blocs de roca que formen una rampa de baixada cap al fons de la cova. Hi ha poques formacions però cap al fons hi ha unes interessants colades en un mur a la dreta de la cavitat.
Després de recórrer la sala arribant fins al punt més baix, hem trobat l'entrada a unes noves sales que en realitat no són més que unes fisures inclinades que acaben en un amuntegament de blocs.
Quan hem sortit del Forat del Gel encara plovia, de manera que hem hagut de recórrer el camí penjat d'accés a la cavitat pujant pels pendents de roca relliscosa i herba mullada.
Aquí teniu un vídeo amb escenes de la nostra visita al Forat del Gel. Ha estat produïda per Edicions JGB i cedida al Blog de Muntanya per als seus seguidors:

Cova Negra de  Mata-solana: Hem tornat a baixar fins a l'Hostal Roig i hem agafat la carretera que porta al petit poble de Mata-solana. Poc abans d'arribar-hi hem deixat la carretera per agafar la pista del Riu de Barcedana, que ens havia d'apropar a la segona cova del dia. Només entrar a la pista, però, ja hem observat que estava tan enfangada que, fins i tot amb el vehicle tot terreny que portàvem, era molt difícil arribar-hi.
Hem deixat el cotxe i hem completat l'aproximació a peu. No era gaire lluny i en menys de mitja hora hem arribat a l'aparcament situat al costat de la pista, on comença el petit camí que puja a la cova. És un camí preparat per a turistes, amb esglaons de fusta i baranes, que en menys de mitja hora ens ha portat a l'entrada de la cavitat.
La Cova Negra de Mata-solana és una cavitat similar al Forat del Gel, ja que consta bàsicament d'una gran sala i té poques formacions. Hem recorregut l'extensa sala principal, amb petites estalactites penjades del sostre i molts blocs caiguts, i hem arribat al fons on hi ha una corda fixa que dona accés a unes galeries penjades. Nosaltres no hem explorat aquestes galeries, ja que no portàvem el material tècnic d'espeleologia, i només hem explorat la sala principal.
Després de recórrer la sala gran i fer unes quantes fotos, hem donat per acabada la visita iniciant el retorn pel mateix camí i arribant al cotxe ben enfangats.
I aquí tenim la segona pel·lícula del dia, amb un resum de la visita a la Cova Negra de Mata-solana. Com l'anterior, ha estat produïda per Edicions JGB i cedida al Blog de Muntanya per als seus seguidors: