dimecres, 26 d’octubre del 2022

Tourdera: La Costa del Montseny - Palautordera

Tourdera
Avui hem fet la segona etapa del Tourdera, el camí circular de la Vall de la Tordera, a partir del poble de La Calma del Montseny on vam acabar la setmana passada. Ha estat una etapa fàcil i relativament curta, majoritàriament de baixada. Avui bona part de l'etapa ha recorregut pistes i petites carreteres, encara que poc transitades, i només en algun petit tram hem trobat caminets pel bosc.
Hem deixat un cotxe a Santa Maria de Palautordera i amb l'altre vehicle hem pujat fins a La Calma del Montseny. Hem iniciat la caminada per una petita carretera, en suau pujada, fins a un collet, el Pla de Rany on acaba l'asfalt i segueix una àmplia pista que planeja durant una bona estona. Al davant es veien, molt amunt, el Turó de l'Home i els radars de Puig Sesolles.
El camí del Tourdera acaba trobant-se amb el GR5 al costat de Can Riera de Ciuret, una casa de colònies amb restaurant situada en ple bosc a la falda del Montseny. Hem seguit una estona el GR però aviat l'he deixat per agafar una pista de baixada cap a la petita població de Mosqueroles.
A Mosqueroles hem fet una curta aturada per esmorzar, al costat de la petita església d'aquest poble de quatre cases, abans de continuar el nostre camí sortint per una carretera. Al cap de poc hem deixat l'asfalt agafant una pista per on en pocs minuts hem arribat a Santa Magdalena de Mosqueroles, una antiga ermita, avui de propietat privada. L'edifici està dintre d'un tancat i només l'hem pogut veure de lluny.
Després de Santa Magdalena, el camí baixa amb fort pendent en direcció a la Tordera, el riu que dona nom al tour i que fins ara estava a bona distància.
Abans d'arribar al riu hem deixat durant uns minuts el traçat principal del Tourdera per fer una variant força interessant: a poca distància del camí hi ha el Castell de Monclús, un edifici històric en ruïnes però que encara conserva bona part dels seus murs i torres. Hem pujat al castell i hem recorregut el recinte fent algunes fotos. Després hem retornat al camí principal per seguir l'itinerari previst.
Poc després hem passat la Tordera, que aquí no portava ni una gota d'aigua, entrant a la zona plana que forma el curs mitjà de la Tordera i deixant definitivament enrere el Montseny. Per una zona bastant urbanitzada hem arribat fins a Sant Esteve de Palautordera, passant pel seu carrer Major.
Entre Sant Esteve i Santa Maria de Palautordera no hi ha gairebé transició. Sortint de Sant Esteve, aviat ens hem trobat caminant per un magnífic passeig arbrat que no és més que l'antiga carretera que antigament passava pel centre de la població.
Hem deixat el Tourdera, que voreja la població sense passar pel centre, i hem recorregut Santa Maria fins arribar a la Plaça Major, on hem donat per acabada l'etapa.