dimecres, 9 de març del 2022

Ruta de les Ermites d'Aiguafreda

Ermites d'Aiguafreda
Hem fet una nova excursió matinal, en aquesta ocasió per l'entorn d'Aiguafreda, visitant un parell d'ermites de la zona. La major part del recorregut està dintre del Parc Natural del Montseny i recorre els frondosos boscos d'alzines de les obagues d'aquesta serra.
El nostre camí recorre el PR-C 200, un camí de petit recorregut de la zona, encara que nosaltres només hem fet una part d'aquest PR. Després hem fet una variant baixant a Aiguafreda seguint el GR2.
Hem sortit d'Aiguafreda, pujant per una petita carretera asfaltada, paral·lela a la Riera de l'Avencó per la seva riba esquerra. Ben aviat hem deixat aquesta carretereta baixant per un camí amb esglaons entre horts i hem creuat la riera per una passera, agafant una altra carretera per l'altra riba.
Hem passat per uns xalets i quan ja sortíem de la zona urbanitzada hem deixat la carretera per pujar fins a l'ermita de Sant Salvador de l'Avencó que teníem a dos minuts. És una petita ermita d'estil romànic encara que bastant reformada, senzilla però interessant.
Després de contemplar l'ermita hem tornat a la carretera i hem seguit riera amunt. Al cap de ben poc hem passat al costat de la Pedrera dels Frares, una antiga explotació ara abandonada, amb unes curioses roques de diverses tonalitats vermelloses.
La carretera, ara convertida en una pista de terra, segueix la riba de la riera per un magnífic bosc. Hem passat per un petit embassament, al costat de la Font del Vern, en un bell entorn de bosc de ribera. Poc més endavant la vall s'obre una mica i hem vist la masia de la Casanova de Sant Miquel, ara convertida en alberg de joventut.
En aquest punt hem deixat la riera començant a pujar per una pista secundària per on hem guanyat desnivell ràpidament amb un parell de llaçades, arribant al següent centre d'interès: l'ermita de Sant Miquel de Canyelles. Per arribar-hi hem hagut de deixar la pista i prendre un corriol en lleugera baixada pel bosc.
En pocs minuts hem arribat a Sant Miquel de Canyelles, una bella ermita romànica situada al mig del bosc, voltada d'alzines. Hem admirat aquest petit monument i hem esmorzat abans de seguir el nostre recorregut.
Hem retornat a la pista i hem seguit pujant, ara més suaument, fins arribar a la gran masia de Can Serra de l'Arca. Justament al costat d'aquest edifici, el nostre PR conflueix amb el GR2 que ve del Brull i baixa cap a Aiguafreda. Hem deixat el PR i hem iniciat la baixada seguint el GR. En pocs minuts hem arribat a les primeres cases del poble i, baixant pels seus carrers, a la passera sobre la Riera d'Avencó per on havíem passat al matí i, pel mateix camí que havíem seguit a primera hora, hem arribat al punt de partida tancant aquest itinerari circular.
I aquí teniu un petit vídeo amb algunes escenes d'aquesta ruta: