dijous, 7 de juliol del 2022

Thoumasset (2.741 m) per la cresta de Banyells

Thoumasset
El Pic de Thoumasset és un clàssic de l'esquí de muntanya. Nosaltres ja hi vam pujar amb esquís fa uns quants anys però avui, en temporada d'estiu, hem pujat el Thoumasset per un itinerari diferent, per la cresta que uneix aquest cim amb el Pic del Port de Siguer. És una cresta relativament fàcil; de fet l'hem fet sense utilitzar el cordino que havíem portat per precaució,  però cal superar alguns trams de grimpada.
El Thoumasset està íntegrament en territori francès però els itineraris més freqüentats pugen per Andorra, a partir de la Vall de Rialb i passant pel Port de Siguer.
Ahir a la tarda vam arribar a Andorra. Vam deixar el cotxe al pàrquing del Parc Natural de Sorteny i vam fer el curt recorregut de pujada al Refugi de Rialb on hem passat la nit. El Refugi de Rialb és un refugi lliure, propietat del Govern d'Andorra. Té lliteres, taula, llar de foc i una font. Un magnífic refugi que, a més, avui estava buit: no hi havia ningú més.
A les sis del matí ha sonat el despertador i, després d'esmorzar, ens hem posat en marxa. Hem agafat el camí del Port de Siguer, una camí que havíem fet a l'hivern amb esquís però que avui era ben diferent. En poc més d'una hora hem arribat al coll. Bufava un vent fort i molt fred i les parts altes de les muntanyes estaven emboirades però la previsió de Méteo France preveia que el temps milloraria al llarg del matí.
El Port de Siguer marca la divisòria entre Andorra i l'Ariège francesa. A l'altra banda es veia l'Estany Blau, un gran llac de muntanya on s'emmiralla el Thoumasset quan no està, com avui, tapat pels núvols. Nosaltres hem deixat el camí, que baixa en direcció a l'Estany Blau, per iniciar la pujada crestejant. A la carena el vent bufava fort però, a poc a poc, hem anat superant el desnivell. Hi havia algun tram de camí i algunes fites disperses però bona part del recorregut s'havia de fer sense camí, buscant els millors passos.
Hem arribat al Pic del Port de Siguer (2.638 m), un cim que els mapes francesos anomenen Pic de Bagnels. Encara feia vent però a poc a poc anava afluixant mentre els núvols s'anaven fonent. No hem pogut fer la típica panoràmica circular perquè gairebé totes les muntanyes estaven encara tapades però sí hem pogut fer les fotos de cim abans de seguir el nostre camí.
Des del Pic del Port de Siguer es veia tota la cresta que havíem de fer, no massa larga ni esmolada. Hem començat baixant fins a un collet per remuntar després seguint la cresta. No hi ha camí, només algun corriol mig perdut en alguns punts, i cal fer alguna grimpada per superar els petits ressalts que anem trobant.
Hem anat superant els petits obstacles sense trobar cap dificultat que ens obligués a treure el cordino que havíem portat per precaució. A mesura que pujàvem s'anava obrint el dia i ens permetia veure més muntanyes. Finalment hem arribat al cim del Thoumasset (2.741 m).
Hem estat una bona estona al cim. Els núvols s'anaven fonent per moments i anaven apareixent muntanyes que fins aleshores no es veien. El vent encara era fort, de manera que no he pogut fer volar el dron però hem fet les fotos de cim i una panoràmica circular:
Després de gaudir una bona estona de la panoràmica del cim, hem iniciat el descens per la via normal. Tampoc no hi ha camí; només algunes fites que ens han anat guiant per baixar el llom nord del Thoumasset i després per una ampla canal fins al nivell de l'Estany Blau. Aquí ja hem trobat un caminet que voreja el llac i després puja fins al Port de Siguer.
Des del Port de Siguer hem retornat pel mateix camí, passant pel refugi per recollir algunes coses que hi havíem deixat.
I aquí teniu el vídeo d'aquesta activitat. Ha estat produït per Mountain Films i cedit per als seguidors del Blog de Muntanya: