dimecres, 20 de juliol del 2022

Tofana di Dentro i Tofana di Mezzo

Tofana di Dentro
Les Tofanes són tres cims de més de 3.000 metres d'altitud, situats a sobre mateix de la població de Cortina d'Ampezzo. Nosaltres ja havíem pujat en altres campanyes dolomítiques, dos d'aquests cims, la Tofana di Rozes i la Tofana di Mezzo. Ens faltava la tercera, la Tofana di Dentro i vui hem vingut a pujar aquest cim amb un recorregut circular que ens ha permés pujar també novament a la Tofana di Mezzo.
El recorregut no és difícil, ja que recorre camins equipats i una petita via ferrada, la Formenton, que ens ha semblat força fàcil i més semblant a un camí equipat que a una via ferrada.
El punt de partida ha estat la Capanna Ra Valles, estació intermèdia del telefèric que puja gairebé fins al cim de la Tofana di Mezzo. Hem agafat el primer telefèric del matí i poc després de les 9 del matí hem iniciat la marxa.
Des de la Capanna ja es veu el traçat del camí per la pedrera en direcció a la Cima Formenton, un cim secundari a la carena que baixa de les Tofanes. Hem agafat un caminet en suau baixada que ens ha portat a enllaçar amb el camí 407. Aquest camí puja per la pedrera acostant-se a la carena de les Tofanes.
Sense cap dificultat, només algun curt pas equipat, hem arribat a un coll poc marcat entre la Tofana di Dentro i la Cima Formenton. Abans d'iniciar la pujada en direcció a la Tofana di Dentro ens hem volgut acostar al Formenton. En pocs minuts hem arribat a la Cima Formernton (2.830 m), un cim modest i poc destacat però amb una gran panoràmica. Hem estat poca estona en el cim perquè encara ens quedava molt per caminar però hem fet una panoràmica circular:
Cima di Formenton
Hem retornat al coll i hem agafat el camí de les Tofanes. És una carena sense cap dificultat, ocupada per grans extensions de pedreres per on el camí, ben traçat, ens ha portat sense dificultat fins al cim de la Tofana di Dentro (3.238 m), objectiu principal de l'activitat d'avui.
El dia era bo però hi havia núvols dispersos que tapaven les muntanyes i no ens han permès veure prou bé el gran panorama que ofereix normalment aquest cim. Tot i això, hem fet volar el dron i també hem fet una panoràmica circular, encara que amb la visibilitat una mica limitada:
 Tofana di Dentro
Hem seguit el nostre camí baixant en direcció al coll que separa la Tofana di Dentro de la seva veïna, la Tofana di Mezzo. Aquest tram correspon amb la via ferrada Formenton. Tot i fer-la de baixada, aquesta ferrata ens ha semblat fàcil. Només un parell de passos es poden qualificar com a via ferrada; la resta és un camí equipat, impressionant pel paissatge i els estimballs però sense dificultat.
Hem arribat al coll i hem iniciat la pujada per l'aresta que porta a la Tofana di Mezzo. És un camí equipat que puja per una pedrera inestable. El cable de vida, més que per seguretat, serveix de passamans per mantenir l'equilibri sobre la pedrera que s'esllavissa a cada pas.
Finalment hem arribat al cim de la Tofana di Mezzo (3.244 m). Els núvols havien augmentat i el panorama estava una mica limitat però encara era extraordinari. Hem fet les fotos del cim i el vol del dron abans de la curta baixada que en molt pocs minuts ens ha portat a l'estació del telefèric.
La Tofana di Mezo té la singularitat que quan s'arriba al cim per qualsevol de les seves vies no cal baixar a peu sinó que allà mateix, a pocs metres del cim, hi ha l'estació del telefèric que, en tres trams i en pocs minuts, ens retorna a Cortina d'Ampezzo.
I aquí teniu el vídeo d'aquesta activitat. Ha estat produït per Mountain Films i cedit al Blog de Muntanya per als seus seguidors:

Tofana di Mezzo
VF Olivieri, 2018
Tofana di Rozes
VF Lipella, 2008
Cadini, VF
Merlone, 2008

PANORÀMIQUES:
Cima Formenton Cima Formenton Tofana di Dentro
EL VOL DEL DRONaquí teniu unes escenes captades pel dron en els cims de la Tofana di Dentro i la Tofana di Mezzo. Són muntatges de NONSTOP, cedits per als seguidors del Blog de Muntanya: