dimarts, 15 de febrer del 2022

Grau de l'Ullar

Hem fet una nova sortida matinal, una curta excursió pels Cingles de Bertí. Avui hem visitat Riells del Fai i també el Monestir de Sant Miquel del Fai, un indret molt popular però que actualment està tancat al públic a causa d'unes obres.
El nostre itinerari puja a Sant Miquel del Fai a través dels cingles de la zona, superant un esglaó del cingle a través del Grau de l'Ullar, un pas natural amb una canal boscosa que dóna accés a les terrasses superiors.
Hem sortit de Riells caminant per una pista, l'antic camí del Monestir de Sant Miquel del Fai, que més endavant hem deixat pujant a la dreta pel bosc amb un tram empedrat. Aviat hem deixat el camí de Sant Miquel prenent el camí de les Costes d'en Batlles. Aquest camí recorre tot el cingle a mitja alçada amb espadats a sota i a sobre nostre.
Hem passat una zona molt singular, uns cingles de roca vermella que formen petites balmes. Més endavant hem trobat dos esperons que s'avancen cap a la vall formant bons miradors. Ens hem acostat als miradors per contemplar el panorama i fer algunes fotos.
El camí segueix vorejant els cingles amb una llarga travessia en direcció al Grau. Al davant teníem el Turó de les Onze Hores, que des d'aquí té un aspecte impressionant. El camí s'enfila en direcció al cingle superior. Sembla que no tingui sortida però després de girar un esperó puja per una canal arbrada. Aquest és el punt feble de la muntanya, el pas que ens permet superar un esglaó del cingle pujant al nivell superior. El camí està ben traçat i ens ha permès pujar sense cap dificultat fins a sobre del cingle.
El camí del Grau de l'Ullar acaba unint-se al GR5, un camí de gran recorregut anomenat Camí dels Miradors que forma un gran arc al voltant de Barcelona. El GR ens portaria directament a Sant Miquel del Fai però abans hem volgut fer una visita a la masia de l'Ullar, que dóna nom al pas que acabàvem de superar.
En pocs minuts hem arribat a la masia, un gran edifici que data del segle XVI i està situada en un indret solitari voltat de boscos i cingles. Hem esmorzat al costat de la casa i hem fet volar el dron per prendre algunes imatges.
Hem tornat enrere pel GR5 i l'hem seguit en direcció a Sant Miquel del Fai. El camí planeja per sobre del cingle, oferint-nos un gran panorama sobre la Vall de Tenes i tot el Vallès. Després d'una estona de caminar pel GR5 hem arribat a Sant Miquel del Fai. El Monestir, que sempre havia estat un centre turístic molt visitat, està ara tancat per obres. Ens hem aturat a un petit mirador per contemplar la singularitat d'aquest indret amb l'ermita penjada a mig cingle i la gran cascada per on baixen les aigües del Tenes.
Avui, després de moltes setmanes de sequera, la cascada estava gairebé seca. Només baixava un rajolí d'aigua i l'aspecte de la cascada era molt diferent del que havíem vist en altres ocasions, quan el salt d'aigua tenia el seu aspecte normal, realment espectacular. Hem reprès la marxa, baixant pel camí clàssic per on en pocs minuts hem arribat a Riells del Fai, punt final del nostre recorregut.
Satisfets per l'èxit de l'excursió, que ens ha ofert grans panorames i ens ha portat per indrets singulars, hem acabat la jornada dinant al restaurant Font de la Pineda, ben a prop de Riells i al costat del riu.
I aquí teniu un vídeo amb escenes d'aquesta excursió: