dimarts, 8 de febrer del 2022

Per la Serra de Sant Gervàs

Serra de Sant Gervàs
La Serra de Sant Gervàs es troba al Prepirineu, entre el Pallars i la Ribagorça, a prop del Coll de la Creu de Perves. Tot i la seva altitud relativament petita, la seva situació li dona una panoràmica extraordinària sobre bona part dels Pirineus, des del Pedraforca fins al Pirineu Central. Nosaltres hem fet un magnífic recorregut per aquesta serra, en un dia de primavera avançada, passant pels seus punts culminants.
Hem dormit a la Pobla de Segur, a la fonda de Can Facersia. Amb les primeres llums del dia, després d'un curt desplaçament en cotxe, hem iniciat la caminada des del poble d'Adons, situat poc després del Coll de la Creu de Perves.
El camí passa inicialment al costat d'un torrent; ens ha sorprès comprovar que estava totalment gelat, amb un gruix de gel considerable. Hem travessat el torrent un parell de cops comprovant que el gel estava realment dur. Poc després hem arribat al Coll de Sant Roc, on acaba una pista. Segons el mapa aquí hi ha una ermita però no hem estat capaços de trobar-la.
Hem seguit pujant en direcció a la carena principal de la Serra de Sant Gervàs, gairebé sense camí però amb la direcció clara. Ben aviat hem començat a veure un extens panorama, dominat en primer terme per l'Aneto, ben nevat, i per les muntanyes més properes com el Corronco de Durro.
Hem arribat a la carena; cap al sud la muntanya acaba amb un penyasegat que cau a plom molts metres. Nosaltres hem seguit pel llom de la muntanya fins arribar al seu punt més alt, la Pala del Teller (1.889 m). El dia era molt bo, sense cap núvol a l'horitzó, i la temperatura ideal. Des del cim hem contemplat el gran panorama que ofereix, intentant identificar les innombrables muntanyes que es veien. Hem fet una panoràmica circular:
Pala del tallet
Ens han vingut a saludar els voltors, volant a pocs metres de nosaltres i jugant amb els corrents d'aire.  Els hem fotografiat i hem iniciat la baixada per l'altra banda. Seguint la carena hem baixat fins a un ampli coll per seguir pujant en direcció a l'altre cim de la serra.
En aquest punt hi ha un pas clau, un tall en el cingle per on es pot baixar; és el Portús, per on antigament passaven els ramats d'ovelles en les seves rutes de transumància. Tot i que és un punt molt singular, no l'hem trobat. Potser queda amagat per la vegetació i per això no l'hem vist...
Seguint la carena hem pujat fins al cim de Sant Gervàs (1.839 m) que no és el cim principal encara que porta el nom de la serra. El panorama és tan extens com des de l'altre cim i el dia seguia totalment serè, sense cap núvol i amb un ambient primaveral. Hem fet una altra panoràmica circular:
Sant Gervàs
Des del mateix cim ja vèiem el poble d'Adons, el punt final del nostre recorregut. Hem començat a baixar per un llom pedregós, gairebé sense camí, en direcció al poble. Més avall, després d'una bona estona de baixada seguint només alguns indicis d'antics corriols, hem trobat un bon camí que ens ha portat fins al poble d'Adons, on hem acabat aquest magnífic recorregut per la Serra de Sant Gervàs.
I aquí teniu el vídeo de la jornada. Ha estat produït per Edicions JGB i cedit al Blog de Muntanya per als seus seguidors: