dimarts, 19 d’octubre del 2021

Turó de les Onze Hores i Puiggraciós

Turó de les Onze Hores
L'excursió d'avui ha estat una incursió pels Cingles de Bertí amb inici i final al Santuari de Puiggraciós i pujant dos petits cims de la zona: el Turó de les Onze Hores i el Puiggraciós. Una curta excursió amb grans panorames i diversos centres d'interès.
Eren gairebé les 10 del matí quan hem arribat al Santuari de Puiggraciós i hem començat l'activitat amb una visita a l'interior de l'església. Després ens hem acostat a la Torre de Puiggraciós, una antiga construcció situada sobre un llom pedregós amb grans vistes, al costat mateix del santuari.
Després de les visites turístiques hem iniciat la caminada baixant suament per una pista fins al Coll de Can Tripeta. Després hem seguit pel Pas Mercader, recorrent una pista que voreja el Puig Giró, penjada sobre un cingle. Al final hem arribat a un ample coll on hem deixat la pista principal per agafar una pista més petita a l'esquerra.
Abans de seguir hem sortit del camí per acostar-nos a un petit mirador, com una proa que s'avança des del cingle oferint-nos noves perspectives panoràmiques. Hem retornat al camí i hem seguit endavant. Al cap de poc hem trobat un altre punt d'interès: una petita bassa a pocs metres del camí on es veien rastres de porcs senglars. Està clar que aquí venen els senglars a revolcar-se en el fang de la bassa.
Més endavant hem tornat a deixar el camí per anar a visitar El Traver, una gran masia amb una curiosa era empedrada amb grans lloses. Abans d'arribar-hi hem passat per un altre punt singular: el Fornot. Es tracta de dos antics forns construïts amb pedra seca amb unes curioses voltes de pedra.
Hem passat pel Fornot i hem seguit per l'altra banda retornant ben aviat al camí, que ara baixa per un llom en direcció al Turó de les Onze Hores. Aquest petit cim té una curiosa singularitat: gairebé s'arriba al cim en baixada. Efectivament, el Turó no és més que la punta d'un cingle i no té cap prominència sobre la resta de l'altiplà.
Hem baixat per la pista fins que s'acaba en un coll poc marcat des d'on hem completat els darrers metres per un corriol, arribant al cim del Turó de les Onze Hores (667 m). Tot i la seva poca prominència, el Turó ens ha ofert una gran panoràmica sobre el Vallès Oriental. Es un mirador penjat d'un cingle sobre el Vallès.
Hem esmorzat i hem fet volar una mica el dron abans d'iniciar el retorn pel mateix camí.  Encara he fet una darrera variant, aquesta en solitari, deixant el camí a prop del Coll de Can Tripeta per pujar directament al cim del Puiggraciós (809 m). En el cim hi ha una torre de vigilància d'incendis i les restes d'un poblat íber en procés d'excavació.
He fet quatre fotos i he iniciat la baixada per un ample camí que porta directament al Santuari de Puiggraciós on hem acabat aquesta petita excursió als Cingles de Bertí.
I aquí teniu un vídeo amb imatges d'aquesta excursió matinal: