dissabte, 23 d’octubre del 2021

Els Cortins, Cova de les Fogaroses i l'Encavalcada

Sant Llorenç de Munt
Un gran recorregut per Sant Llorenç de Munt amb una bona diversitat de centres d'interès entre els que destaquen el cim del Cortins, la Cova Gran de les Fogueroses i la Roca Encavalcada. Hem seguit aquest interessant itinerari guiats per en Joan i la Rosa, que coneixen molt bé aquestes muntanyes.
Hem deixat el cotxe al Coll d'Estenalles, un dels llocs més populars de Sant Llorenç, base de múltiples excursions per la zona. Hem sortit caminant per la carretera de Mura i en el primer revolt l'hem deixat per agafar un camí en direcció als Cortins. Després de vorejar tota la vessant oest d'aquesta muntanya hem agafat un camí que puja carenejant fins al Pas dels Cortins, un curt pas equipat amb grapes de ferro que supera una canal.
Després del pas equipat, un fàcil camí ens ha portat al cim dels Cortins (959 m). És un cim modest, una mica eclipsat per la propera presència del Montcau, però hem pogut gaudir d'una gran panoràmica del Pirineo Oriental, des del Cadí fins al Canigó, a més de bones vistes de Montserrat. Hem esmorzat i hem fet volar una mica el dron abans de seguir el nostre camí.
La baixada dels Cortins pot fer-se pel mateix camí però nosaltres hem fet una variant una mica més interessant, seguint un corriol que baixa per la cresta nord. Més avall hi ha un petit ressalt que es podria desgrimpar però la roca estava humida i relliscosa, de manera que hem utilitzat el cordino per assegurar el pas. Cadascú ha baixat a la seva manera, utilitzant la corda com a passamans, rapelant en Comici o en Dülfer.
Hem baixat pel pas equipat que havíem pujat abans i després hem seguit un camí a la dreta. El camí voreja el Barranc de la Coca veient al fons la roca del mateix nom, una roca que es caracteritza per uns curiosos forats com a finestres que travessen la roca. Hem arribat a un petit coll i ens hem desviat uns minuts del nostre camí per acostar-nos a la Coca per veure les finestres de ben a prop.
Hem seguit endavant arribant en poc temps al Coll l'Eres, al peu del Montcau i poc després hem deixat el camí de la Mola per agafar un camí a l'esquerra que baixa pel bosc. En aquesta zona hi ha, escampades pel bosc, unes antigues sepultures megalítiques.  Hem seguit baixant fins arribar al següent centre d'interès: els Ulls de l'Abadesa. Són dos forat que travessen la Roca de l'Abadesa i que tenen forma d'ulls.
El camí, amb contínues pujades i baixades, ens ha portat fins a prop de la Roca del Paller on ens hem desviat novament uns metres de la ruta per acostar-nos a un altre punt d'interès: la Cova Gran de les Fogueroses. Hem recorregut bona part de la cova, amb diverses galeries, totes curtes i un pas entre blocs per on s'ha de grimpar per accedir a la galeria superior.
Després de passar una estona expolorant la cova hem seguit el nostre recorregut passant pel Forat de la Senyora, una gran finestra entre roques, arribant al davant de la Roca Encavalcada, un gran bloc de pedra encastat entre dues agulles formant un conjunt singular.
Hem fet algunes fotos de la Roca Encavalcada i hem agafat un corriol desdibuixat que baixa en direcció al peu del cingle. Hem desgrimpat una canal força dreta i hem anat a parar a sota de la Roca Encavalcada, on hem enllaçat amb un bon camí per on hem pujat fins a un petit coll al costat de La Foradada.
Ens hem tornat a desviar per acostar-nos a un petit esperó que forma un mirador panoràmic amb grans vistes de la Roca Encavalcada. Hem fet volar el dron per prendre imatges de la zona abans de seguir pujant fins a la Carena del Pagès on hem trobat l'ample camí del Coll d'Eres a La Mola.
Per aquest camí hauríem arribat en poc temps al punt de partida però hem agafat un camí més interessant i no tan massificat com el camí formigonat del Coll d'Eres. Hem agafat el Camí de la Calçada, que baixa pel bosc fins a prop de la carretera, pujant després en pocs minuts al pàrquing del Coll d'Estenalles on hem donat per acabada l'excursió.
I aquí teniu el vídeo de la jornada. Ha estat produït per Edicions JGB i cedit al Blog de Muntanya per a tots els seus seguidors: