dimarts, 20 de juliol del 2021

GR5: Valfréjus - Vallée Etroite

Hem iniciat la temporada 2021 del GR5 amb una gran etapa, deixant enrere la Maurienne i entrant en el Briançonnais. El GR5 és el camí que recorre els Alps francesos des de la riba sud del Lac Léman fins al Mediterrani, en el límit sud dels Alps Marítims. Ahir a la tarda vam arribar a Valfréjus, una petita estació d'esquí situada sobre la població de Modane. Ens vam allotjar en una mena d'alberg anomenat BodyGo i al matí, després d'un bon esmorzar, hem iniciat la caminada.
Hem sortit de l'estació d'esquí per una petita pista que puja per la vall, passant al costat de diverses bordes escampades per la muntanya. Més amunt hem passat al costat d'unes antigues instal·lacions militars, les restes d'uns búnkers de la Segona Guerra Mundial.
Després ham passat per una petita presa i alguna borda més abans d'entrar a la part superior de la vall on aquesta s'obre formant grans prats. Al fons es veia la paret rocosa del Cheval Blanc, un dels cims més característics de la zona. També hem vist, traient el cap darrere del Cleval, el cim del Mont Thabor amb la petita ermita de pedra instal·lada en aquel cim de més de 3.000 metres. Era inevitable recordar l'ascensió al Mont Thabor que vam realitzar l'any 2007, la primera vegada que vam fer esquí de muntanya a la serralada alpina.
Hem superat el darrer tram de pujada per un camí entre prats, arribant al Col de la Vallée Etroite (2.434 m). Poc abans hem deixat a la dreta el camí que porta al refugi Mont Thabor, que es veia ben a prop una mica elevat sobre el nostre camí. En el mateix coll hi ha un petit estany i en el punt més alt una creu de fusta.
La Vallée Etroite és una vall molt singular. És territori francès encara que les seves aigües alimenten la conca del Po, el gran riu dels Alps Italians. Fins al 1948 la Vallée Etroite, Valle Streta per als italians, era territori italià però com a conseqüència de la Segona Guerra Mundial va passar a domini francès. De totes maneres, la sortida natural de la vall és per la part italiana i a l'únic nucli habitat de la vall l'italià és la llengua habitual.
Després de descansar una mica en el coll i menjar una mica, hem iniciat el descens per la Vallée Etroite. Un llarg camí per prats fins al fons de la vall, on hem travessat el Pont de la Fonderie acabant el recorregut d'avui per un bon camí entre boscos.
Hem arribat a les Granges de la Vallée Etroite on hi ha un parell de refugis que ofereixen allotjament i avituallament. Ens hem instal·lat en el refugi Tre Alpini que ja coneixíem de la nostra darrera estada en aquesta vall quan, vam baixar del Mont Thabor.