divendres, 16 de juliol del 2021

GR92: Torroella de Montgrí - L'Escala

GR92: Torroella - L'Escala
Avui hem completat una activitat que teníem pendent des de fa força temps. Quan el grup del GR va fer el recorregut del GR92, que va començar l'any 2008, jo vaig faltar a algunes de les sortides, de manera que no havia completat el recorregut d'aquest GR. Posteriorment he anat recuperant les etapes que em faltaven i avui, finalment, he recorregut la darrera de les etapes que tenia pendents, de manera que ja he completat aquest magnífic GR, que recorre tot el litoral mediterrani. En realitat he completat únicament la part catalana d'aquest camí, des de Portbou fins a Ulldecona. El camí segueix fins a Tarifa però nosaltres, per raons logístiques, només ens vam plantejar arribar a Ulldecona.
Tot el GR92 l'hem fet en sentit nord-sud però avui hem fet una excepció i l'hem recorregut en sentit invers. En aquest calorós més de juliol ens ha semblat millor fer-ho així per dues raons:
- La pujada al Castell de Montgrí, única pujada important del recorregut, l'hem fet de bon matí, abans que la calor fos més intensa i ens fes suar la cansalada pels àrids pendents del Montplà i el Montgrí.
- Fent la caminada en aquest sentit, hem acabat al costat del mar i no a l'interior, de manera que hem pogut prendre un bany refrescant quan hem acabat la caminada.
Hem arribat de bon matí a Torroella de Montgrí i hem iniciat la pujada en direcció al castell, visible des de qualsevol punt de la vila. L'antic camí, amb algun tram empedrat, ens ha portat fins al Coll de la Creu (199 m) i amb quatre revolts ens ha pujat fins al Castell de Montgrí (303 m).  El castell està molt ben conservat i és impressionant. Des del cim del turó que ocupa el castell, catalogat a la llista dels "centcims", hem pogut veure un gran panorama empordanès.
Hem baixat per la banda oposada fins a un coll i hem tornat a pujar fins al Montplà, una muntanya bessona del Turó del Castell, amb un cim format per un extens altiplà. Hem baixat per l'altra banda prenent una llarga pista pel bosc. Hem passat al costat de dues curioses construcciones, antics forns de calç i, després d'una llarga caminada entre pins, hem arribat a un mirador sobre el mar. En el mateix mirador hi ha les restes d'una antiga bateria de costa amb els seus búnkers.
A partir d'aquest punt el camí ressegueix la costa fins a la Cala Montgó. Malgrat que aviat hem vist la cala, amb una multitud de banyistes, el camí no és curt, ja que puja i baixa per l'accidentada costa d'aquest sector. Finalment hem aribat a Cala Montgó i, després d'hidratar-nos prenent un refresc a la guingueta de la platja, hem seguit el nostre camí.
El GR resegueix la costa fins a la Platja de Riells, on hem pres un bany de mar, i després, pels carrers de la vila, fins al centre de l'Escala on hem agafat un taxi que ens ha retornat a Torroella de Montgrí.