dijous, 22 de juny del 2023

Les Roques de Benet, circular pels ràpels

Roques de Benet
Un itinerari circular per les Roques de Benet passant pel seu punt culminant, el Castell, recorrent part de la cresta cimera i baixant per una línia de ràpels. Una activitat variada que ens ha permès recórrer els racons més interessants de les Roques de Benet.
Hem iniciat la caminada a l'aparcament de Mas Burot, a prop d'Horta de Sant Joan. Hem començat a pujar per la pista en direcció a les Roques de Benet que ens mostraven les seves grans parets. Al cap d'una estona hem deixat la pista agafant un petit camí a l'esquerra. És la via normal que puja al punt més alt d'aquesta gran muntanya buscant el seu punt feble, la canal sud pero on s'arriba fàcilment al cim.
El camí puja pel bosc vorejant les parets fins endinsar-se en una canal pedregosa. La canal puja directament fins al Coll de les Roques, situat gairebé al cim. Abans, hem superat un petit pas equipat amb una corda fixa sense cap dificultat.
El Coll de les Roques ens ofereix una gran vista de la carena cimera de les Roques de Benet, amb diverses agulles arrodonides, i de tot el massís del Port amb el Mont Caro al fons.
Hem esmorzat una mica en el coll i hem completat la pujada arribant al cim del Castell (1.016 m), el punt més alt de les Roques de Benet. El panorama des del cim d'aquesta muntanya tan isolada és molt extens, especialment sobre el Port i la Terra Alta.
Després de fer les fotos de cim hem seguit caminant per la carena, un llom allargat sense cap dificultat, arribant a un collet al peu d'una agulla i l'hem pujat amb una fàcil grimpada. Al cim hi ha una instal·lació de ràpel però hem preferit desgrimpar per la mateixa via de pujada.
Hem seguit per la carena per anar a buscar la capçalera de la línia de ràpels per on volíem baixar. Ens ha costat una mica trobar la primera instal·lació però finalment hem iniciat el descens en ràpel pel gran mur que cau sobre el coll de la Font de les Roques.
El primer ràpel, de 25 metres, té un curt tram volat i acaba amb una rampa que porta fins a una gran savina. El segon es munta sobre la savina i el tercer, amb una instal·lació una mica desplaçada de la vertical, baixa per un mur ben vertical.
En el primer ràpel hem tingut un petit problema quan a un dels companys, que baixaba assgurat amb un shunt, se li ha bloquejat aquest estri i ha quedat penjat en el tram volat. Per sort, amb una mica d'ajuda, ha pogut desbloquejar el shunt i completar el descens sense més incidències.
Després de completar els ràpels hem guardat el material i hem seguit caminant per completar el recorregut circular. Hem baixat per un petit corriol, marcat amb fites, fins a una curiosa finestra oberta a la roca. Després el camí baixa per una pedrera i gairebé es perd totalment però ben aviat hem arribat a una pista.
Seguint la pista hem voltat tota la muntanya passant per sota dels grans cingles i, després d'un llarg recorregut, hem anat a parar a la pista per on havíem pujat a primera hora. Després només ens quedava baixar fins a l'aparcament de Mas Burot on hem acabat l'activitat.
Finalment hem anat a dinar a la Fonda Miralles d'Horta de Sant Joan, i hem gaudit del seu magnífic menú del dia abans d'iniciar el reton a casa.
I aquí teniu el vídeo d'aquesta activitat. Ha estat produït per Edicions JGB i cedit al Blog de Muntanya per als seus seguidors: