dimarts, 29 de novembre del 2022

La Salamandra i la Canal del Borinot i P-Petit

L'activitat d'avui ha estat una combinació d'escalada, barranquisme i caminada per Montserrat, un conjunt d'activitats que ens ha deixat ben satisfets i que ens ha permès, una vegada més, recórrer els racons més amagats de Montserrat.
L'objectiu principal era la Canal del Borinot. Es tracta d'una profunda xemeneia vertical que cau sobre la Canal del Migdia. En aquesta canal hi havia, fins fa pocs anys, una via ferrada. No era una ferrada qualsevol sinó una de les més difícils de Montserrat. Potser per aquest motiu, la seva alta dificultat, i potser també perquè no era massa segura, el Patronat de la Muntanya de Montserrat va decidir desinstal·lar-la totalment.
Ara la via ferrada del Borinot és només un record però recentment ens vam assabentar que havia estat equipada per baixar-la en ràpel. Ara ja no és una via ferrada sinó una activitat de barranquisme que ens permet baixar per un indret solitari i espectacular.
Com que l'activitat és curta i l'aproximació llarga, hem pensat que la podíem complementar amb una escalada per la zona: l'Aresta Brucs de la Salamandra.
Hem deixat el cotxe a Santa Cecília i hem iniciat l'aproximació a la via, pujant al Portell del Migdia des d'on hem baixat una mica per enllaçar amb el camí de la Travessia de Montserrat, que hem agafat amb direcció al Montgròs. El camí passa per la Font de la Cadireta i després puja pel pas de la Salamandra fins al peu de l'agulla del mateix nom.
La via Aresta Brucs de la Salamandra és de dificultat moderada, no passa de quart grau, i recorre la marcada aresta sud de l'agulla amb grans vistes. És una de les vies blaves, i això és una garantia de seguretat, tot i que la via va ser desequipada i posteriorment reequipada amb burins. Aquests burins tenen l'aspecte de les antigues assegurances de les vies montserratines, molt menys segures que els parabolts que s'utilitzen actualment, però en realitat són burins d'última generació, més llargs i amb expansió; tan segurs com els parabolts.
Ens hem equipat, iniciant l'escalada, que hem completat en tres tirades arribant al cim de la Salamadra. Des d'aquest cim teníem una bona panorámica montserratina, especialment sobre la Canal de Migdia.
Després de fer la foto de cim ha arribat l'hora del descens. El ràpel de la Salamandra té una instal·lació segura però amb una sortida impressionant i una baixada de més de trenta metres, en bona part volats. Després hi ha un segon ràpel, més curt, que baixa per una estreta canal. Després de completar els ràpels hem arribat al peu de l'agulla, acabant la primera part de les activitats d'avui.
I aquí teniu el vídeo de l'escalada de la Salamandra, per la via Aresta Brucs. Ha estat produït per Mountain Films i cedit al Blog de Muntanya per als seus seguidors:
Després hem iniciat l'aproximació al segon objectiu del dia: la Canal del Borinot. En pocs minuts hem arribat al punt d'inici del descens, on hi ha una instal·lació sobre un arbre. Com que no sabíem la llargada exacta del ràpel, hem instal·lat els 60 metres de corda, iniciant el descens.
El ràpel fa uns 55 metres, encara que hi ha una instal·lació en un replà que permet fraccionar el descens si no tenim tanta corda. El ràpel és també impressionant i baixa encaixonat entre dues parets però amb prou amplada per baixar amb comoditat.
Hem arribat a la base del Borinot i després de recuperar les cordes, amb certa dificultat, hem iniciat el retorn. Però encara ens quedava feina per fer. Hem seguit unes marques de pintura vermella que porten a enllaçar amb el camí de la Canal dels Micos però hem acabat perdent les marques baixant per la canal.
Com que coneixím la sortida d'aquesta canal perquè fa uns mesos vam baixar el Torrent de la Cova P-Petit, hem seguit avall fins arribar als dos ràpels finals del descens del torrent. El primer curt i el segon de poc més de 30 metres, que baixa per un gran mur. El ràpel ens ha deixat a la Font de la Cadireta; allà hem recuperat el camí que ens havia portat fins aquí a primera hora, per on hem retornat, passant pel Portell de Migdia, fins a Santa Cecília.
I aquí teniu un altre vídeo, aquest amb les imatges del descens de la Canal del Borinot i els ràpels finals del Torrent de la Cova P-Petit: