dissabte, 5 de novembre del 2022

GR262 (Río Martín): Alcaine - Ariño

Río Martín
Hem fet la segona etapa del nostre recorregut pel Río Martín, entre les poblacions de Alcaine i Ariño. L'etapa té dues parts molt diferenciades, una primera part en què el camí s'allunya del riu, que ara forma l'embassament de Cueva Foradada, i una segona part per una pista al costat del riu.
Després d'esmorzar a l'alberg de Alcaine hem baixat pel congost del riu Radón fins a una pista per on hem anat a buscar el GR, just al costat d'un pont de formigó. A l'altra banda del riu hem iniciat una llarga travessia per una zona àrida, allunyant-nos del riu. El paisatge d'aquesta zona contrasta amb la frondositat del boscos de ribera que vam recórrer ahir per la riba del riu. Hi ha algunes cases enrunades i diverses explotacions mineres a cel obert, avui abandonades.
En un punt del camí hem trobat un aflorament de fòsils. Hi havia una bona concentració de diverses classes de cargols, petxines i braquiòpodes. Ens hem aturat a recollir algunes mostres abans de seguir el nostre camí per on hem anat trobant més fòssils a diversos llocs.
Més endavant hem passat per una zona cremada. Era una zona de matolls que s'havia cremat recentment i encara estava tot ennegrit. Hem travessat la zona cremada, relativament petita, arribant a un petit coll des d'on ja es veia Olite, a baix, al costat del riu. Hem baixat en direcció al poble però abans d'arribar-hi, seguint el GR, hem fet un gran gir per passar per un punt singular, unes roques on hi ha unes pintures rupestres. És el lloc conegut amb el curiós nom de Tia Chula.
Hem arribat al costat del riu i ens hem aturat a esmorzar en una àrea de picnic. Després, per una àmplia pista, hem arribat a Olite. El GR no entra a la població sinó que va pel costat del riu fins travessar un pont començant a allunyar-se del poble. Nosaltres hem volgut fer una petita visita a Olite, pujant al centre del poble i recorrent alguns dels seus carrers abans de baixar a buscar el pont.
A l'altra banda del pont hem agafat una pista que ens ha portat durant un llarg trajecte al costat del riu per un magnífic bosc de ribera, una pollancreda que en mostrava tots els colors de la tardor.  La pista arriba fins al final de l'etapa però abans d'arribar-hi encara hem fet una curta variant per acostar-nos a la Sima de San Pedro.
Es tracta d'un enorme esvoranc natural d'uns 100 metres de fondària oberta al mig de la muntanya. El forat és aproximadament rodó i el seu diàmetre és també de 100 metres. Al fons hi ha un gran llac permanent. Hem fet algunes fotos i un vol de dron abans de retornar al GR per completar l'etapa.
Finalment hem arribat a Ariño, un poble bastant gran que va ser un centre miner fins que van tancar les mines que donaven vida al poble i a tota la comarca. Hem pujat a la part alta del poble i hem dinat en un bar mentre esperàvem el taxi que ens ha recollit retornant-nos a la nostra base d'operacions, Alcaine.
I aquí teniu el vídeo d'aquesta jornada de senderisme pel Río Martin. Ha estat produït per Edicions JGB i cedit al Blog de Muntanya per als seus seguidors: