dijous, 11 de novembre del 2021

Ruta de les coves: Cristinos, Norrituri, Akuandi

Cueva de los Cristinos
En el nostre darrrer dia d'estada a Navarra hem fet un recorregut pel bosc de Las Limitaciones, a prop de la població de Larraona, passant per algunes de les coves més importants del Parc Natural d'Urbasa i Andia. Avui hem combinat les caminades pels boscos de tardor amb les visites a les coves, encara que només hem explorat a fons la primera de les coves, la de Los Cristinos.
Hem sortit de la població de Larraona pujant per una pista fins al port del mateix nom. Ben a prop hi ha l'ermita de San Benito. Ens hem acostat a veure l'ermita i un dolmen que es conserva al costat de l'edifici. Després hem seguit un camí pel bosc fins arribar a la boca de la Cueva de los Cristinos.
Segons les ressenyes que portàvem,  a l'entrada de la cova hi ha una escala de pedra i una cadena que s'utilitza com a passamans.  Hem quedat una mica desconcertats perquè no hem vist cap cadena ni tampoc cap escala de pedra. Mirant bé hem vist que l'escala de pedra estava totalment coberta per una colada de fang que entrava per la boca de la cova i la cadena havia estat retirada però hi havia l'ancoratge fixat en un pont de roca.
Hem posat la nostra corda com a passamans per baixar l'antiga escala, convertida en una rampa fangosa, i hem entrat a la cova. El recorregut és relativament curt però ens ha sorprès per la bellesa de les formacions i, especialment, pel gran llac subterrani que hi ha a la sala principal. Hem fet moltes fotos recorrent tots els racons d'aquesta magnífica sala, abans de donar per acabada la visita.
Hem seguit caminant pel bosc, un llarg tram sense camí per una fageda, fins arribar al següent centre d'interès, El Haya de las Limitaciones, un arbre monumental més que centenari. Poc després ens hem aturat a menjar una mica al costat d'una bassa, al mig del bosc.
Més endavant hem arribat a la segona cova, la de Norrituri, però no hi hem entrat perquè no teníem permís i només hem vist l'entrada i hem seguit en direcció a la tercera i darrera cova del nostre recorregut, la d'Akuandi. Aquesta cova és de les més llargues de la zona, amb un recorregut d'uns 500 metres. Nosaltres només hem recorregut una part de la cova, la primera galeria, on hi ha una cornisa penjada, i hem fet algunes fotos.
Hem deixat enrere la cova i hem seguit fins a l'ermita de San Lorenzo, situada al límit de l'atiplà de Las Limitaciones a sobre de la població d'Aranarache. Des de l'ermita hem agafat un camí que voreja el cingle fins arribar al Puerto de Lorete, on hem agafat un altre camí que baixa a la vall i ens ha portat en poca estona al punt de partida, el poble de Larraona.
Aquí hem donat per acabada la jornada i també aquesta estada a Navarra on hem pogut gaudir durant quatre dies dels grans paisatges de tardor dels boscos d'Urbasa i Andia.
I aquí teniu el vídeo que recull diverses escenes d'aquest llarg recorregut pels boscos de Les Limitaciones a Urbasa. Ha estat produït per Edicions JGB i cedit al Blog de Muntanya per als seus seguidors:
També presentem aquí un segon vídeo, corresponent a una visita anterior a la Cueva de los Cristinos:

Cueva
Coventosa, 2021
Coves de la Mola
del Catí, 2021
Coves de
Mont-ral, 2018

Joan G. - Joan Y. - Pablo - Rosa - J. Rafel

FINAL DE FESTA:
Sopar i brindis amb els nostres amfitrions, els propietaris del bar Juanito d'Arbizu, on hem sopat aquests dies. Un lloc molt recomanable. Avui, com que era l'últim sopar a Navarra, hem acabat brindant per l'èxit de la sortida amb en Manolo i la seva dona, que tan bé ens han tractat aquests dies.