dimarts, 9 de novembre del 2021

Iruaitzeta, Santa Marina i Bargagain

Sierra de Urbasa
En la nostra segona jornada d'estada a Navarra hem fet un llarg recorregut per la Serra de Urbasa, amb ascensió al seu cim principal, el Bargagain. Ha fet un dia gris i fred, amb un vent gelat, però no ha plogut i l'ambient gris donava un aire encara més de tardor al magnífic paisatge d'arbres amb fulles grogues.
El punt de partida ha estat la caseta d'informació que hi ha a la carretera NA-7182 després de les llaçades amb les que aquesta carretera singular s'enfila fins a l'altiplà d'Urbasa. Hi ha un pàrquing i diversos camins senyalitzats per a turistes.
Hem començat a caminar pel bosc. Era una fageda espectacular, amb tots els colors de la tardor en els arbres i el terra entapissat de fulles caigudes. Després de gaudir una bona estona del bosc de tardor hem seguit per una zona de prats arribant a una cabana de pastors. La cabana estava tancada però al costat hi ha una zona singular, un tram de bosc recobert de molsa per on hem passaejat una mica fent fotos abans de seguir el nostre camí.
Hem seguit pujant entre prats fins arribar a la carena de la Serra d'Urbasa on hi havia marques de GR. Seguint la carena a la dreta hem arribat a un coll on unes senyalitzacions indicaven el camí als Ojos de Iruaitzeta, un indret singular que teníem previst visitar. Per un camí enfangat i relliscós hem arribat fins aquest indret, on hi ha uns grans forats a les roques del cingle. És un indret ben singular, penjat del cingle i amb gran panorama.
Hem tornat al collet novavement i hem començat a caminar per la carena en direcció a l'ermita de Santa Marina que ja es veia ben a prop. Hem arribat a l'ermita, que estava tancada, i hem entrat en el refugi lliure, una sala amb taula, llar de foc i un altell amb dormitori. Hem esmorzat en el refugi abans de seguir el nostre camí.
Hem seguit amb una llarga caminada per la carena amb gran panorama sobre la vall de la Burunda. El camí puja i baixa evitant els trams rocosos a una i altra banda del fil de la carena. Després d'una bona estona hem arribat al cim principal de la Serra, el Bargagain (1.153 m). Hi ha una gran creu metàl·lica i la pilona del vèrtex geodèsic.
No hem estat gaire estona al cim. Feia fred i uns núvols negres amenaçaven amb un xàfec, de manera que hem fet quatre fotos i hem seguit endavant. Hem resseguit una mica més la carena fins trobar un camí a l'esquerra per on hem baixat entre grans faigs en direcció al punt de partida. Finalment hem arribat al pàrquing tancant aquest magnífic itinerari circular.
Hem anat a berenar al bar del càmpling de Bidoiza i després hem tornat al nostre centre d'operacions a Arbizu, sopant al Bar Juanito.
I aquí teniu el vídeo de la jornada. Ha estat produït per Edicions JGB i cedit per a tots els seguidors del Blog de Muntanya: