dilluns, 27 de novembre del 2023

Cresta de les Talaietes i Torrent de les Talaies

Al llarg de tants anys voltant per la muntanya, hem recorregut les més clàssiques i conegudes canals de Montserrat. També els camins equipats i vies ferrades, que aquí són molt abundants. Segurament perquè ja hem recorregut totes les clàssiques, ens motiven algunes activitats que entrarien a la categoria de "per a col·leccionistes". Potser no són tan interessants com les clàssiques però tenen l'encant del desconegut i de la descoberta i ens permeten conèixer racons inèdits d'aquesta muntanya.
Avui hem tornat a Montserrat amb l'objectiu de baixar una de les seves canals, el Torent de les Talaies, un itinerari molt poc conegut. De passada, com que la canal és una activitat molt curta que no arribaria a la categoria de matinal,  hem arrodonit la sortida amb una visita a l'aèria Cresta de les Talaietes per un camí equipat, una joia amagada de Montserrat.
Hem sortit  de la carretera que va del Monestir a Can Maçana, poc més enllà de Santa Cecília, i hem agafat el GR172 fins enllaçar amb el camí de la Canal de la Font del Llum, un camí molt conegut per nosaltres.
A mitja canal ens hem desviat uns minuts per acostar-nos a la Font del Llum, una curiosa font montserratina situada sota una gran llosa. Algú ens va dir que havien restaurat la font, que estava totalment perduda i abandonada. Hem comprovat que la font estava arreglada i, el que més ens ha sorprés, no estava seca. Malgrat la gran sequera que patim, de la Font del Llum brollava un rajolí d'aigua; suficient per omplir, amb una mica de paciència, una cantimplora.
Hem seguit amunt fins al Portell del Migdia. Des del mateix Portell, entre els arbres, ja es veia la primera corda fixa, una gruixuda maroma, en un ressalt que baixa de les Talaies. Curiosament mai ens havíem fixat en aquesta corda, ben visible, malgrat que hem passat moltes vegades per aquí.
Hem iniciat el recorregut d'accés a la cresta superant, amb l'ajut de dos trams de maroma, unes plaques rocoses arribant a un bosquet penjat al final d'una canal. Hem pujat per aquesta canal, la típica canal montserratina, fins a un collet entre la Talaia Gran i el seu contrafort oest.
Després hem baixat una mica per l'altra banda i hem flanquejat en direcció a la cresta. En els últims metres cal pujar per una placa amb una grimpada fàcil però compromesa. Assegurats amb la corda hem superat aquest darrer obstacle arribant a la Cresta de les Talaietes.
És una cresta panoràmica que comença sota la vertical imponent de la Talaia Petita. Es pot fer un tram caminant però és realment vertiginosa i cal assegurar-se Hem recorregut un petit tram de la cresta per fer algunes fotos i gaudir de les vistes des d'aquest balcó panoràmic. Per una banda es veia, molts metres més avall, el Torrent de les Talaies per on havíem de baixar.
Hem tornat pel mateix camí fins poc abans de les maromes, on hem deixat l'itinerari de pujada per baixar directament per una canal que ens aproxima al Coll Inferior de les Talaies on comença el descens de torrent. De passada, hem pujat un parell d'agulles que ens venien de pas: l'Agulla 314 amb una curta grimpada i l'Agulla 393 caminant fins al cim.
La canal ens ha portat de baixada fins al camí de la Travessia de Montserrat, el PR C78, que aviat hem deixat per pujar directament pel bosc fins al Coll Inferior de les Talaies.
Hem iniciat el descens, que està dividit en dos trams separats pel GR172 que travessa el torrent a mitja alçada. La primera part es una mica embolicada, una desgrimpada per una canal terrosa fàcil però precària. Més avall hem baixat un curt ràpel per saltar un tram rocós amb una marcada xemeneia i hem seguit per terreny inestable fins que hem trobat el GR per on havíem passat a la pujada.
La segona part de la canal és molt més agraïda. Ja no hi ha trams terrosos precaris sinó de roca, més franca i segura. En aquest tram hem fet quatre ràpels, tots ells curts i muntats sobre arbres. Finalment hem arribat a la carretera, retornant en pocs minuts al punt de partida.
Ha estat una activitat per a col·leccionistes però ens ha donat l'oportunitat de conèixer racons amagats de Montserrat gaudint d'una magnífica matinal montserratina.
I aquí teniu el vídeo d'aquesta activitat, editat per la productora pròpia del Blog de Muntanya (Quercus Films) en coproducció amb Nonstop.