dilluns, 9 d’octubre del 2023

Canal NW de Sant Jeroni

La cara NW de Sant Jeroni presenta una paret de més de 100 metres, que cau sobre la Canal del Migdia. No és tan vertical ni tan alta com la Paret de l'Aeri, situada a l'altra banda de la muntanya, però és un bon pany de paret on s'han obert diverses vies d'escalada entre les que destaquen les clàssiques Torras-Nubiola y Nubiola-Torras.
En aquesta paret hi havia una vella línia de ràpels que es va instal·lar antigament com un accés ràpid a les vies d'escalada d'aquest sector. La instal·lació original la va fer l'Enric Poblet al voltant de 1980. Recentement s'han reinstal·lat aquests ràpels amb material i tècniques actuals, de manera que podem baixar amb seguretat i comoditat per aquest racó amagat de Montserrat.
L'inici del descens està molt a prop del cim de Sant Jeroni, el punt més alt de Montserrat. Es pot arribar al Mirador per molts camins però nosaltres hem triat el més curt i ràpid: la Canal de Sant Jeroni.
Hem sortit de Santa Cecília i hem anat a buscar el curt tram d'escales que dona accés a la canal. La pujada està equipada amb un tram de passamans i un tram amb una escala metàl·lica però no presenta grans dificultats encara que és una forta pujada, molt dreta.
Hem arribat a dalt de la carena al costat del Mirador del Moro, on hi ha unes grans antenes, i hem agafat el camí de Sant Jeroni, el camí amb una escala infinita per on puja cada dia, des del Monestir, una infinitat de turistes.
Hem seguit el camí de Sant Jeroni fins que, poc abans d'arribar al cim, l'hem deixat per agafar un corriol a l'esquerra marcat amb pintura blava. Hem baixat per un llom i després hem entrat en un petit bosc fins arribar a una alzina on hi ha instal·lada una corda de nusos. Aquí comença el descens de la canal NW de Sant Jeroni.
Hem baixat un petit ressalt amb l'ajuda de la corda de nusos, entrant a la canal ocupada per un bosquet. Baixant pel bosc hem arribat a la instal·lació del primet ràpel, un cable d'acer forrat de corda al voltant del tronc d'una alzina de bona mida.
El primer ràpel és d'uns 50 metres i baixa per un pany de paret al costat de la canal. Acaba en un petit replà al costat de la instal·lació del segon ràpel, muntat sobre uns bons parabolts. El replà és una mica incòmode per a grups nombrosos com nosaltres, cinc persones, però ben segur.
El segon ràpel és d'uns 40 metres i acaba en un bon replà. Des d'allà ja es veu la corda fixa que equipa el tram final de la paret però per arribar-hi cal fer un petit flanquejament una mica precari. Finalmente hem baixat per una canal amb l'ajut de la corda de nusos i hem arribat al bosc per on hem baixat fàcilment fins trobar el camí de la Travessia de Montserrat.
Hem anat fins al Portell del Migdia i hem baixat pel camí de la Canal de la Font del Llum per retornar al punt de partida.
Ha estat una activitat molt interessant, tot i que curta, que ens ha permès recórrer racons amagats de Montserrat.
I aquí teniu el vídeo d'aquesta activitat: