dimecres, 8 de novembre del 2023

Escletxes de la Freixeneda

Escletxes de la Freixaneda
Les Escletxes de la Freixeneda són una curiositat geològica, un conjunt d'esquerdes obertes arran de terra al mig d'una fageda, amb una profunditat variable que en alguns punts arriba als 20 metres. El fons de les esquerdes, cobert de fulles seques i amb falgueres i molsa, és un entorn humit i fosc, realment singular.
Les Escletxes estan a prop de Vidrà i més a prop de Ciuret, un petit nucli amb una ermita i un parell de masies.  Seguint la carretera més enllà de Ciuret hem arribat a la collada de Collfred, punt d'inici de la nostra excursió.
Hem començat l'excursió baixant uns metres per la carretera fins a la masia de Collfred, on hem agafat una pista que s'endinsa en el bosc. És una magnífica fageda on hem vist alguns arbres monumentals i que ara amb la tardor ens ha ofert un gran espectacle de colors.
Després de caminar una bona estona per la pista i per un caminet, hem arribat a les Escletxes. Escapades pel bosc hi ha diverses entrades a les tres esquerdes principals. Hem estat una bona estona explorant les Escletxes i recorrent els passadissos amb pujades i baixades, passos estrets i petites grimpades.
Ens ha impressionat l'ambient d'aquestes esquerdes, amb racons foscos i humits encaixats entre els murs de roca i amb grans faigs arrapats a la roca en molts punts. Hem fet una infinitat de fotos abans de seguir el nostre camí.
Hem sortit per un caminet que ens ha portat fins a un extens prat des d'on hem pogut gaudir d'una gran vista del Pirineu més oriental, dominat pel massís del Canigó cobert per l'enfarinada típica de la tardor.
El camí puja fins a un punt alt des d'on hem baixat a la Creu de la Freixeneda, un coll on hem trobat una bona pista. Seguint la pista hem arribat a la masia del mateix nom, La Freixeneda, on ens hem aturat a dinar. En aquesta masia, que segurament deu el nom a uns freixes monumentals que té al costat, hi ha un petit corral, amb unes interessants arcades de pedra.
Hem dinat a l'era de la masia, avui abandonada, una terrassa panoràmica amb grans vistes de la Garrotxa i del massís del Puigsacalm.
Hem seguit per la pista i després per un corriol que ens ha portat a la llera de la riera de Collfred, un tram poc definit i una mica emboscat, però aviat hem arribat a una nova pista que ens ha portat de tornada fins a la masia de Collfred i després fins a la collada on havíem deixat els cotxes
I aquí teniu el vídeo d'aquesta jornada excursionista, que ha estat produït per Edicions JGB i cedit al Blog de Muntanya per als seus seguidors: