dijous, 14 de setembre del 2023

Excursió a les Montserratines

Montserratines
La Móra Comdal es una petita vall situada en en extrem del Solsonès, en el límit amb l'Alt Urgell. Al voltant d'aquesta vall amagada hi ha unes muntanyes de roca conglomerada molt similars a les de Montserrat i per això reben el nom de Montserratines.
Avui hem vingut a aquesta zona per fer una excursió circular recorrent uns paratges desconeguts per nosaltres. El punt de partida ha estat la Serra Seca, al costat del monument als ciclistes que ja coneixíem de quan vam passar per aquí recorrent el GR1. Hem deixat el cotxe al costat del monument i hem iniciat la caminada pujant al Mirador de Serra Seca, situat en el cim d'una petita elevació marcada com a vèrtex geodèssic.
Després de fer quatre fotos en el mirador hem tornat a la carretera i hem començat a caminar pel GR1 que aviat deixa la carretera per seguir un llom fins a la Roca del Grau, on hem deixat el GR agafant un camí en direcció al Coll Femia. Des del coll hem baixat pel llom del Serrat Molar entrant a la zona de les Montserratines.
El camí és estret però ben marcat i recorre les terrasses a mitja alçada del cingle. En alguns punts hem deixat el camí per acostar-nos als miradors que ofereixen bones vistes de les roques montserratines i de la Vall de la Móra Comdal.
Hem travessat el Torrent Mal, un classic itinerari de barranquisme on hem vist les anelles d'ancoratge del ràpel de 65 metres, el més característic d'aquest descens.
Després d'un llarg recorregut a mitja alçada del cingle hem arribat al Collet de les Artigues on hem iniciat un fort descens en direcció al fons de la vall. El camí, molt pendent, baixa pel bosc fins connectar amb una petita pista i poc després, ja en el fons de la vall, arriba a una pista molt ampla per on hem arribat en pocs minuts a l'ermita de Santa Eugènia.
Ens hem aturat a menjar una mica al costat d'aquesta petita ermita d'estil romànic abans de reprendre el camí. Hem tornat enrere uns metres per la pista i hem seguit fins a la Caseta del Prat, una petita masia on hem agafat una petita pista que ens ha portat fins a l'ermita de Santa Magdalena, una altra mostra del romànic, senzilla però de gran valor artístic.
A prop de l'ermita hem arribat a una carretera on hem enllaçat novament amb el GR1 que, deixant la pista i prenent un caminet, ens ha portat fins al punt de partida, tancant aquest itinerari circular.
I aquí teniu el vídeo d'aquesta jornada excursionista. Ha estat produït per Edicions JGB i cedit al Blog de Muntanya per als seus seguidors.