divendres, 29 de setembre del 2023

Salt de Sallent (Gurn)

Salt de Gurn
L'abril passat vam baixar el Salt de Cavorques, un barranc de la categoria de grans verticals ubicat a prop de Sant Privat de Bas, a la Garrotxa. Al costat mateix del Salt de Cavorques vam poder admirar l'impressionant Salt de Sallent, encara més alt i vertical que el veí de Cavorques. Avui hem fet el que vam projectar aquell dia, baixant en ràpel per aquest gran mur de 150 metres d'alt.
Hem arribat al pàrquing de Plana Xurri i hem iniciat l'aproximació al barranc. El camí puja pel bosc seguint la ribera del riu Gurn fins que,  a prop ja de la paret, hem travessat el Gurn per una passera de fusta iniciant la part més dreta de la pujada, el camí de les Escales.
Aquest camí té alguns trams equipats amb grapes i passamans i puja fins a dalt del cingle. Tot i que puja per llocs que vistos de lluny semblen impossibles, el camí és fàcil i els trams equipats no presenten cap dificultat especial.
Ja a dalt del cingle, hem deixat el camí começant a resseguir el cingle arribar a la llera del riu. Al costat mateix, un passamans de corda ens ha mostrat l'inici del descens.
Tot i que els ràpels no baixen pel curs de l'aigua sinó al costat de la cascada, el vent esquitxa la via, de manera que normalmnt cal fer el descens amb el vestit de neoprè. En realitat, avui baixava poca aigua i el peto ens ha fet passar calor.
El primer ràpel és curt i fàcil, només 15 metres, i ens deixa en una reunió mig penjada on podem posar la punta dels peus en un petit llavi. El segon ràpel és també curt, uns 17 metres, i acaba en una instal·lació totalment penjada. A sota teníem un buit impressionant i les cordes penjaven suspeses per sota nostre sense tocar paret.
La preparació del tercer ràpel ha estat tot un repte tècnic, ja que preparar les cordes, posar-se el rapelador i desmuntar les bagues d'ancoratge és una maniobra complicada per fer-la penjats de la paret. Com que ja sabíem les dificultats que ens trobaríem, hem portat uns estreps que ens han ajudat a fer la maniobra amb més comoditat.
Aquest tercer ràpel, d'uns 35 metres, baixa vertical i en bona part volat fins a un petit repà on trobem la següent instal·lació. La vertical cau una mica allunyada de la instal·lació i cal pendular una mica per arribar-hi. Des d'aquesta plataforma fem el quart ràpel, de 40 metres, que acaba en una bona plataforma des d'on completem el descens amb el darrer ràpel, ja no tan vertical, de 30 metres.
Després d'aquest ràplà arribem a una zona esglaonada al peu del gran mur. Unes grapes d'acer ens ajuden a baixar fins al Gorg del Diable. Si seguim riu avall hem de fer una darrer ràpel i baixar per la llera del riu fins a la passera de fusta per on havíem pujar anteriorment.
Nosaltres, com que aquesta part final ja l'havíem baixat quan vam fer el descens del Salt de Cavorques, hem preferit sortir per un corriol que enllaça amb el camí de les Escales, per on hem retornat al punt de partida.
Ha estat un gran descens, tècnic i impressionant, que ens ha deixat ben satisfets
I aquí teniu el vídeo d'aquesta activitat, que ha estat produït per Mountain Films i cedit al Blog de Muntanya per als seus seguidors:

Sallent de

RESSENYA:
Sallent de Gurn
Salt de Sallent de Gurn
Joan C. - Toni - J. Rafel (foto d'arxiu)