dimecres, 11 de gener del 2023

Fajas del Mascún

El recorregut de les Fajas del Mascún és un dels itineraris més interessants de la Sierra de Guara. Recorre des de les altures les dues ribes d'aquest barranc i ens ofereix grans vistes del propi barranc, de les muntanyes veïnes i dels Pirineus.
Hem sortit de Rodellar quan encara era de nit. L'itinerari previst era llarg i en aquesta època de l'any es fa fosc aviat, de manera que hem volgut sortir ben aviat per arribar de dia al final del recorregut. A l'entrada del poble hem agafat un camí senyalitzat com a GR. És el GR1, l'anomenat Sendero Histórico, que va des de Finisterre fins a Empúries travessant tot el nord d'Espanya.
Hem passat per Cheto quan encara era fosc i hem seguit pujant en direcció a les muntanyes que limiten per l'est la vall del Mascún. Aviat ha començat a clarejar i hem pogut veure el fons del barranc amb una infinitat de roques i agulles. També es veia el Cabezo de Guara i cap al nord els cims del Pirineu, dominats pel Monte Perdido, ben nevat.
Després d'un llarg recorregut panoràmic hem arribat a una bircació on hem deixat el GR, que segueix en direcció a Letosa, i hem agafat un camí de baixada en direcció al fons del Mascún, que ja es veia clarament. Hem distingit els salts encadenats de les Cascadas Peña Guara, un dels punts clau del descens esportiu del barranc del Mascún.
Poc després hem passat un curt pas equipat amb una corda de nusos i hem arribat a un dels passos més singulars del recorregut, una llarga feixa penjada a mitja alçada d'un cingle, amb grans parets per sobre i per sota. El pas és realment espectacular però ben fàcil, ja que es passa caminant.
Aviat hem arribat al fons del barranc, a la llera del Mascún, al costat del Saltador de las Lañas. És també un indret molt singular, un petit circ amb una cascada esglaonada per on avui baixava un bon cabal.  Hem travessat el riu amb l'ajut d'unes pedres i hem iniciat la remuntada per l'altra banda.
Aquí comencen pròpiament les Fajas del Mascún. El camí puja per enllaçar amb un sistema de feixes penjades per on hem anat recorrent el barranc del Mascún des de les altures.  Hem travessat la capçalera del Barranco de Raisin iniciant el segon sector de feixes: les Fajas del Raisin, continuació de les anteriors.
Després del llarg recorregut de les feixes hem arribat a Otín, un poble abandonat situat en un altiplà sobre el Mascún. El poble està totalment enrunat i només hem vist en peu l'antiga borda on vam dormir una gèlida nit de gener de l'any 1989.
Des d'Otín hem agafat el camí clàssic que uneix aquesta població amb Rodellar. És un camí que coneixem molt bé perquè l'hem recorregut unes quantes vegades en les nostres activitats de barranquisme per la zona. El camí passa per una roureda monumental i baixa pel costat de la Cuca Bellostas i la Ciudadela fins al fons del Mascún. Després segueix per la llera del riu, que travessa diverses vegades, fins a sota mateix de Rodellar. Finalment, una curta pujada ens ha portat fins a aquesta població on hem acabat la nostra ruta.
I aquí teniu el vídeo del recorregut de les Fajas del Mascún. Ha estat produït per Edicions JGB i cedit al Blog de Muntanya per als seus seguidors: