dijous, 13 de gener del 2022

Puig del Pam i Mont Llaret, amb esquís

Puig del Pam
Aquesta vegada hem inaugurat la temporada d'esquí de muntanya 2022 amb una magnífica ascensió per terres del Capcir. Avui el temps i la neu eren perfectes, tot i que el fred era molt intens, i hem pogut gaudir d'una gran jornada d'esquí de muntanya.
Hem arribat de bon matí a l'estació d'esquí de Les Angles. El punt de  partida previst era a la part alta de l'estació, on hi ha un pàrquing a 1.840 metres, però la carretera estava força nevada i, per evitar haver de posar les cadenes, hem preferit iniciar l'ascensió des de la part baixa, al nucli principal de l'estació, a 1.650 m.
Hem començat a pujar per les pistes superant els primers 200 metres de desnivell per arribar al nivell del pàrquing superior on hem agafat una pista pel bosc, gairebé plana. Més endavant s'ha acabat la pista i hem seguit pujant pel bosc, seguint un camí d'estiu que ens ha portat fins a l'Estany de la Balmeta, un petit llac de muntanya voltat de bosc en una fondalada de la muntanya.
L'estany estava totalment gelat i cobert d'una generosa capa de neu, de manera que l'hem pogut travessar per sobre. Poc després de l'estany hi ha un petit refugi lliure, la Cabana de la Balmeta. No hem arribat al refugi sinó que quan faltaven només 100 metres per arribar-hi hem girat cap a les grans pales que porten al Puig del Pam.
En Toni s'ha quedat al refugi perquè tenia problemes amb el material i en Joan i jo hem seguit amunt. A mesura que pujàvem el panorama era cada vegada més extens, dominat pels Perics i el Carlit. També vèiem el Canigó i el Puigmal, entre moltes altres muntantyes.
La part final estava molt ventada però hem pujat per la part de sotavent, on hi havia prou neu per arribar al cim amb els esquís als peus. Finalment hem arribat al Puig del Pam (2.470 m). És un cim bastant indefinit, un extens altiplà on hi ha diverses fites i és difícil saber quin és el punt més alt, l'autèntic cim.
Feia molt fred i no ens hem aturat gaire: hem fet la foto de cim i una panoràmica circular:
Puig del Pam
Després de guardar les pells i apretar les botes hem iniciat el descens, una bona esquiada per les àmplies pales del Puig del Pam fins arribar a la Cabana de la Balmeta 2.100 m.
Des de la cabana podíem tornar pel camí de pujada però hem preferit arrodonir la sortida amb una segona ascensió, la del Mont Llaret. Hem tornat a posar les pells i hem començat a remuntar per una valleta darrere de la cabana. Hem passat per dos petits llacs abans d'arribar a la carena. Després hem resseguit la carena, poc pendent, fins arribar al cim del Mont Llaret (2.376 m). El cim està format per uns grans blocs de pedra i coronat per una gran creu de fusta.
Hem fet la foto de cim i una nova panoràmica circular:
Mont Llaret
Ben a prop del cim del Mont Llaret hi ha la pilona final d'un telearrossegament. Des d'allà hem iniciat el descens final per les pistes d'esquí de Les Angles fins al punt de partida, en el nucli principal de l'estació, on ens esperava en Toni que ha baixat pel camí de pujada.
I aquí teniu el vídeo d'aquesta activitat. Ha estat produït per Mountain Films i cedit al Blog de Muntanya: