dimarts, 12 de desembre del 2023

Pui de Lleràs per la Cresta de Sant Salvador

Fa uns mesos vam fer una excursió per la zona anomenada La Terreta, una subcomarca de la Ribagorça que s'extén des del Pont de Montanyana fins a la Serra de Sant Gervàs. En aquella ocasió l'objectiu principal era el Pui de Lleràs, un cim d'altitud modesta però molt panoràmic, que marca la divisòria entre el Pallars i la Ribagorça.
Pujant al Pui de Lleràs per la carena nord vam veure, cap a la vessant pallaresa, una vall molt singular: la Vall de Serradell. És un indret singular, amb grans boscos i envoltat de cingles d'una roca conglomerada vermellosa que forma parets i agulles vertiginosos. Vam pensar que havíem de fer una visita a la Vall de Serradell i avui ha arribat el dia de fer-ho.
Encara era fosc quan hem iniciat la caminada des del petit poble de Toralla, situat a prop de la Pobla de Segur. El camí puja per sobre del poble per arribar a l'inici d'una llarga carena, la Cresta de Sant Salvador, que hem resseguit durant bona part del nostre recorregut d'avui.
Després de recórrer un primer tram de la carena hem arribat al primer punt singular: l'ermita de Sant Salvador. És un petit edifici situat en un punt panoràmic abocat sobre els cingles. L'ermita estava oberta i hem pogut fer una visita al seu interior.
Hem seguit per la carena, molt panoràmica, amb grans vistes sobre la vall de Serradell i bona part del Pallars. Al cap de poc, el camí passa al costat d'un petit cim, que en realitat no és més que un bony de la llarga carena. A dalt es veien tres petites creus i per això ens ha semblat que era un punt prou singular per desviar-nos uns metres del nostre camí. Hem pujat al cim de Santes Creus (1.254 m) on hi ha tres petites creus metàl·liques i una bandera.
Després de visitar aquest cim secundari hem retornal al camí per reprendre el nostre recorregut. El camí, sempre ben traçat, va resseguint els llargs lloms de la carena evitant en alguns punts els petits bonys que marquen els cims secundaris. Hem passat al costat de la Roca Palomera i també hem passat, sense ser-ne conscients, pel cim de la Roca Espatllada.
Hem arribat a la Pista de Salàs, que puja des de la població del mateix nom, Salàs de Pallars, i poc després hem arribat al cim del Pui de Lleràs (1.692 m). Tot i que el dia era força bo, en el cim corria un fort vent gelat i no hi hem estat gaire temps. Tot i això hem pogut gaudir del gran panorama que ofereix aquest cim. Destacava la visió de l'Aneto i la Maladeta, tot nevat. També es veien les muntanyes de la Vall Fosca i fins i tot algunes muntanyes andorranes com el Comapedrosa.
Hem iniciat el retorn per la cresta nord, per on vam arribar al cim en la nostra anterior visita al Pui de Lleràs. Hem resseguit la cresta fins a un coll on hem enllaçat amb el camí de Serradell. Hem deixat el camí carener per iniciar el descens en direcció a la vall.
Hem baixat per un camí amb fort pendent fins al fons de la vall, on hem trobat camps de conreu i una pista que ens ha portat fins al fons de la vall per travessar el riu de Serradell i seguir per la pista de l'Obaga de Serradell, una llarga pista que ressegueix per sota tots els cingles que abans havíem passat per sobre. Finalment, quan hem vist ja les primeres cases de Toralla, hem deixat la pista per pujar directament al poble on hem acabat la nostra excursió.
I aquí teniu el vídeo d'aquesta activitat. Ha estat produït per Edicions JGB i cedit al Blog de Muntanya pr als seus seguidors:

Avenc

Pui de Lleràs Pui de Lleràs Pui de Lleràs
Pui de Lleràs
Joan G. - Pablo - J. Rafel

La Picá Del Libro ha dit...

https://picadelibro.blogspot.com/ venta de libros usados