dijous, 16 de maig del 2024

Via ferrada de la Serra de les Canals

VF Serra de les Canals
La via ferrata de la Serra de les Canals és una instal·lació relativament recent, situada a prop d'Oliana. Té dos sectors diferenciats: un d'iniciació, classificat com a familiar, i un altre més difícil, catalogat com a K4. A més, té un llarg camí equipat que enllaça els sectors de la ferrada per una cresta panoràmica formant un magnífic itinerari ferratista.
El punt culminant de la ferrata és el cim del Roc de les Tres Creus (853 m), un cim molt panoràmic des d'on tenim una gran vista de la vall del Segre al voltant d'Oliana, de l'embassament i les serres veïnes de Sant Honorat i Aubenç entre altres.
Hem deixat el cotxe en un petit aparcament habilitat a l'inici del camí d'aproximació a la ferrada. Des d'allà, un caminet ens ha portat en molt pocs minuts a l'inici del tram familiar de la via. Una línea de vida i una infinitat de grapes ens marquen el camí per unes rampes rocoses. És un tram fàcil, potser sobreequipat, però pensat com a iniciació a les ferrates de persones inexpertes o nens.
Hem superat aquest primer tram arribant a un coll situat en plena cresta, per on després havíem de tornar. Deixant l'itinerari familiar hem seguit caminant per una ampla cornisa a l'esquerra, que ens ha portat a l'inici del tram esportiu de la ferrada.
Aquest tram comença amb un pany de paret molt vertical, amb un petit desplom. Pocs metres per sobre ja es veu el primer dels dos ponts nepalesos, aquest amb travessers de fusta. Els primers metres són els més difícils de la via i, segurament, els instal·ladors ho van dissenyar d'aquest manera perquè el primer pas sigui selectiu i així evitar problemes més amunt si puja gent inexperta.
Hem superat el pas d'inici i després el pont nepalès, un gran mur vertical amb alguns flanquejaments i el segon pont nepalès. Al final, ja molt a prop del cim, hi ha un extraplom que s'evita passant pel costat, per un tram vertical, seguint amb un flanquejament vertiginós per sobre de l'extraplom per superar un curt tram final lleugerament desplomat arribant al cim del Roc de les Tres Creus (853 m).
Hem estat una estona en el cim contemplant el panorama i fent les fotos de rigor abans d'inicia el retorn. Del mateix cim surt un camí equipat amb un cable de vida en forma de barana amb estaques que baixa seguint la cresta panoràmica. Més avall, poc abans d'arribar al coll per on havíem arribat a la carena, hi ha un parell de trams curts amb grapes, que hem baixat sense problemes.
Hem arribat al collet on acaba el primer tram de la ferrada familiar i hem seguit pel camí equipat, sempre per la cresta. Després d'un bon tram de cresta, l'hem deixat definitivament per iniciar el tram final, una llarga baixada per una rampa rocosa equipada amb cadenes i cables de vida.
Hem baixat tota la rampa fins trobar l'inici d'un camí que en pocs minuts ens ha retornat al punt de partida.
I aquí teniu el vídeo d'aquesta jornada ferratista. Ha estat produït per Edicions JGB i cedit al Blog de Muntanya per a tots els seus seguidors: