dissabte, 25 de maig del 2024

Ascensió al Puig Estela (2.013 m)

La Serra Cavallera és una carena que té el seu punt culminant en el Taga (2.040 m) i s'allarga entre les valls del Fresser i el Ter, des de Ribes de Fresser fins a Camprodon. Nosaltres ja havíem pujat al Taga moltes vegades, fins i tot amb esquís en ocasió d'alguna gran nevada, pero mai havíem resseguit la Serra Cavallera fins al segon cim destacat, el Puig Estela.
Avui hem recorregut aquesta serra en un interessant i panoràmic recorregut circular, resseguint el llom de la Serra Cavallera i passant pel Puig Estela (2.013 m).
El punt de partida és l'ermita de Santa Magdalena de Puigsac, situada ben a prop de Pardines. Per arribar-hi en cotxe cal seguir una pista formigonada molt estreta que recorre els 2 km que separen l'ermita del poble.
Des de l'ermita hem començat a caminar per una pista, seguit el camí clàssic de l'ascensió al Taga des de Pardines. Hem seguit aquest camí, que ja havíem recorregut diverses vegades, fins que al voltant dels 1.750 m d'atitud l'hem deixat per iniciar un llarg flanquejament en direcció a la Portella d'Ogassa.
Aquesta vegada hem deixat de banda el Taga, que teníem a l'abast, perquè l'hem pujat moltes vegades i hem preferit anar directament a la Portella i seguir la carena en direcció al Puig Estela.
Hem arribat a la Portella d'Ogassa (1.798 m) iniciant el recorregut de la carena panoràmica. Cap al sud la vista quedava limitada per la boira baixa que cobria tota la vall mentre que en direcció nord teníem una gran vista del Pirineu Oriental des del Puigmal fins al Canigó.
Seguint la carena hem passat per un petit cim secundari, el Puig de Coma d'Olla (1.939 m), que no és més que un bony poc destacat en el llarg llom que forma la Serra Cavallera.
Poc després hem arribat al cim principal, el Puig Estela (2.013 m), marcat amb una fita monumental en forma de torre cilíndrica i dues creus de ferro. Les boires que anaven i venien ens tapaven part de la vista però encara hi havia un extens panorama, especialment en direcció nord.
Després de fer les fotos del cim i les panoràmiques i de fer volar del dron mentre esmorzàvem una mica, hem  seguit el nostre camí per l'ampla carena.
Ja de baixada, hem arribat al Coll de Pal on hi ha unes mines abandonades. Volíem explorar les tres boques que es veien en el coll però hem comprovat que les galeries estan tapiades i no era possible l'exploració.
Hem deixat la carena iniciant el descens en direcció a Pardines. El camí, poc definit, fa un flanquejament descendent per una extensa zona de prats. De tant en tant, alguna marca de pintura groga en una roca ens confirmava la ruta quan avançàvem sense camí entre prats.
Hem passat per l'Estany del Tarter, un petit llac en un altiplà on hi havia un gran ramat de vaques pasturant. A partir d'aquest punt hem agafat una petita pista que en poc temps ens ha retornat al punt de partida, l'esmita de Santa Magdalena.
I aquí teniu el vídeo d'aquesta jornada excursionista. Ha estat produït per Edicions JGB i cedit al Blog de Muntanya per a tots els seus seguidors: