diumenge, 30 de juny del 2024

Ascensió a Lo Tèsol (2.700 m) per la pala

Lo Tésol
Cada any, coincidint amb el final de temporada, el grup de caminadors del GR organitza una ascensió a un cim dels Pirineus. Aquest any hem triat Lo Tésol, també anomenat Tesó de Son, un cim interessant del Pallars que, tot i que no és dels més alts, apareix en el llistat dels centcims
Potser per haver estat inclós en aquest llistat, aquest cim poc freqüentat que no té ni tan sols un caminet que porti al cim i mereixi la consideració de via Normal, darrerament està sorint de l'oblit i el puja més gent. Lo Tésol té una altitud de 2.700 metres, poca cosa en el context del Pallars, pero la seva situació sobre les valls d'Àneu i Cabanes el fa molt panoràmic.
L'itinerari més freqüent és per una cresta que uneix aquest cim amb el Pinetó però nosaltres hem optat per la pujada directa, que normalment s'utilitza de baixada, per la gran pala de Tesó.
Avui el dia era gris i emboirat quan ens hem despertat en el refugi del Pla de la Font. Després d'esmorzar hem baixat a l'aparcament i hem fet un curt recorregut en cotxe fins al Planell de Roca Blanca, una zona oberta i coberta de prats on hem deixat els cotxes. Amb aquest petit recorregut motoritzat hem evitat haver de remuntar fins al refugi a la tornada, estalviant-nos un desnivell de poc més de 100 metres.
Just al costat de la pista hem agafat el camí, senyalitzat amb marqes grogues, que enllaça els refugis del Pla de la Font i el Gerdar. Hem seguit aquest camí fins a una zona de mulleres on hem deixat el camí marcat per seguir pels amples prats vorejant la part baixa de la muntanya en suau pujada.
Després d'una estona de caminar pels prats, hem arribat a l'inici d'una canal ben dreta. A  pocs metres de l'inici, en el tram més vertical, un estretament amb un bloc encastat semblava que ens barrava el pas però hem superat la petita dificultat sense problemes.
Més amunt la canal jo no està encaixonada ni és tan dreta però la pujada ha estat dura perquè no hi ha camí i l'herba mullada complicava la progressió.  Quan estàvem a la meitat de la canal que talla la gran pala del Tesó, s'ha posat a ploure. Per un moment hem pensat que no podríem completar l'ascensió però hem seguit pujant i al cap de poc la pluja s'ha aturat.
El dia ha seguit variable i emboirat però hem anat pujant i al cap de poc hem arribat a un collet des d'on, seguint un fàcil llom, hem arribat al cim de Lo Tésol (2.700 m).
Els núvols no ens han deixat veure el gran panorama que normalment es veu des d'aquí però sí que hem vist algunes muntanyes properes com els Encantats, el Pic de Xemeneies i el Pui de la Bonaigua.
Hem estat una bona estona al cim, fent fotos i menjant alguna cosa, abans d'iniciar el retorn pel mateix camí. El pas de l'inici de la canal, que pujant ens ha semblat difícil, a la baixada no ens ho ha semblat tant i l'hem superat fàcilment, arribant a l'àmplia zona de prats per on hen retornat fins als cotxes.
Un cop acabada l'activitat, hem baixat en cotxe per la pista fins a les instal·lacions de Món Natura Pirineus, un centre d'activitats de natura on ens hem aturat a menjar l'entrepà abans d'iniciar el llarg retorn a casa.
I aquí teniu el vídeo d'aquesta ascensió. Ha estat produït per Edicions JGB i cedit al Blog de Muntanya per als seus seguidors:

Pic de Xemeneies
 amb esquís, 2017
Montsaliente
amb esquís, 2016
Pic del Pinetó

PANORÀMICA:
Joan G. - Xesco - Àngela - Pablo - M. José - Paco R. - David - Trinidad - Agnès - Lluis - J. Rafel