dissabte, 29 de juny del 2024

Roca Regina, pel Torrent del Bosc

Roca Regina
Aquest cap de setmana tenim programada l'ascensió a un cim amb el grup de caminadors del GR. És una activitat que fem cada any al final de temporada i que aquesta vegada ens portarà al Pallars. Com que l'activitat programada per avui és només la pujada al refugi del Pla de la Font i s'hi arriba en cotxe gairebé fins a la porta, hem pensat que podíem aprofitar el matí per fer alguna altra activitat.
La Roca Regina és una muntanya relativament petita, de només 726 metres d'altitud, però amb una paret sud espectacular, de més de 300 metres, que cau a plom sobre el Barranc del Bosc, molt a prop del Pas de Terradets, al Montsec.
L'excursió proposada és un recorregut circular al voltant de la Roca Regina, arribant fins al seu cim, que ens ofereix un panorama espectacular i vertiginós. El punt d'inici és l'estació de Cellers-Llimiana del tren de la Pobla de Segur.
De bon matí ens hem trobat tota la colla a Cellers.  El dia era gris i amenaçava pluja però no hem dubtat en iniciar la caminada, confiant en què el dia s'aniria aguantant. Les previsions no eren dolentes del tot i el nostre provat optimisme ens animava a seguir endavant.
Hem començat a caminar per un camí que voreja el pantà de Terradets, riu avall, al costat de la carretera. Més endavant hem travessat un pont sobre el pantà, seguint l'antiga carretera de Tremp, que passa per un curiós túnel amb finestres laterals sobre el pantà.
Poc després hem passat al costat del camí de la Cova dels Muricecs, una cavitat que havíem visitat algunes vegades fa uns anys i que ara està blindada amb unes reixes que impedreixen l'accés a la cavitat, que només es pot veure amb visites guiades.
Hem passat per sobre de la presa, arribant a la carretera nova de Tremp, just al costat de la desembocadura del Torrent del Bosc, on la via del tren travessa el torrent a bona alçada pel Pont del Barranc del Gos, una gran obra d'enginyeria amb una única arcada de gran amplada.
Al costat del pont comença el camí, un corriol ben marcat que puja per la riba dreta del Torrent del Bosc. Aviat el torrent s'engorja i el camí guanya alçada per evitar els cingles que cauen sobre el torrent.
Des del camí teníem una vista espectacular de la gran paret sud de la Roca Regina que s'aixeca més de tres-cents metres sobre el torrent.
Més endavant hem baixat fins al torrent, seguint el camí, per travessar-lo iniciant una forta pujada per l'altra banda fins a un coll situat en el llom de la Roca Regina. Just en el coll hi ha una cruïlla de camins. Hem deixat el camí principal que porta de tornada a Cellers per agafar un corriol que puja seguint el llom fins al cim de la Roca Regina (726 m).
El cim, sobre la gran paret, és vertiginós i molt panoràmic. Molts metres per sota, es veia el Torrent del Bosc i el camí per on havíem vingut. També vèiem el pont del Barranc del Gos i tota la vessant nord del Montsec, coberta de grans boscos d'alzines i roures.
Cap al nord teníem ben a prop el pantà de Terradets i la Conca de Tremp però les muntanyes dels Pirineus estaven tapades pels núvols i no les hem pogut veure.
Hem fet moltes fotos i hem estat una estona gaudint del gran panorama d'aquesta talaia vertiginosa abans d'iniciar el retorn. Just quan estàvem a punt de sortir, ha començat a ploure. Era una pluja fina i veníem preparats amb el material corresponent, capelines i paraigües, de manera que hem anat baixant sense problemes.
Hem retornat al coll i hem agafat l'altre camí, que baixa pel llom de la Roca Regina fins a un altre petit coll des d'on hem iniciat la baixada directa a Cellers per un bon camí i finalment per una pista. Poc abans del final, la pluja fina s'ha convertit en un bon xàfec i hem acabat tots refugiats a la marquesina de l'estació del tren.
El xàfec ha durat pocs minuts i aviat hem pogut sortir del nostre refugi i, després de canviar-nos la roba mullada, hem anat a dinar al restaurant Can Quel, de Fontllonga, on hem gaudit, entre altres, del plat més típic de la cuina lleidatana: cargols a la llauna.  Després ens hem desplaçat fins al refugi del Pla de la Font per fer demà l'acensió programada.
I aquí teniu el vídeo d'aquesta excursió. Ha estat produït per Edicions JGB i cedit al Blog de Muntanya per als seus seguidors: