dijous, 2 de març del 2023

Avenc d'en Roca

L'avenc d'en Roca és una de les cavitats més populars de la zona de l'Ordal. Té una profunditat total de 56 metres encara que el rápel més llarg és de 19 m.  La part principal de la cavitat és un gran pou de 33 metres de profunditat amb les parets laterals plenes de formacions. Aquest pou es baixa en un sol ràpel, tot i que amb un reenviament que es pot muntar còmodament des d'una bona plataforma.
A la base del pou, una sala de forma irregular de 10 x 14 m, hi ha dos pous menors, més estrets i no tan verticals. El primer baixa uns 13 metres, fins a la cota -46, i el segon baixa fins al punt més baix de la cavitat, situat uns 56 metres per sota de la boca principal.
La cavitat es troba en una zona d'explotació de pedreres i fins i tot un cartell a la mateixa boca de l'avenc avisa que s'hi fan voladures.
El punt de partida per a l'aproximació a la cavitat és el Coll de la Creu de l'Ordal. Des d'aquest punt hi ha poc més d'una hora de camí però encara ens podem aproximar una mica més seguint un curt tram de l'antiga carretera i l'inici de la pista que porta a les pedreres. Aquesta pista no és gaire bona, de manera que aviat hem deixat el cotxe per seguir a peu.
Després de seguir una estona la pista, passant al costat del gegantí esvoranc de la pedrera, hem agafat un corriol a la dreta que en pocs minuts ens ha portat fins a la boca de l'avenc.
Feia un dia gris i fins i tot quan hem arribat a l'entrada de la cavitat començava a nevar. Han estat només quatre volves de neu però l'ambient era realment hivernal.
Hem muntar un passamans per equipar amb seguretat el primer ràpel, 13 metres verticals, que ens han portat a una bona plataforma penjada on hem muntat un altre passamans i el segon ràpel, de 19 metres, fins al fons del pou principal, una gran sala de 10x14 metres.
És un lloc realment espectacular, el fons d'un pou de més de 30 metres amb les altes parets recobertes de formacions i amb la feble il·luminació de la poca llum que arriba des de la boca de l'avenc.
Un cop a baix del pou hem explorat la zona buscant els dos avencs secundaris que s'obren en un extrem de la sala. Aviat hem localitzat les entrades i hem iniciat l'exploració del primer avenc, estret i vertical però sense dificultat. Hem instal·lat una corda de seguretat lligada en un pont de roca perquè no hi ha cap instal·lació però hem baixat i pujat sense dificultat.
El segon avenc secundari, que arriba fins al punt més baix de la cavitat, a -56 metres, està equipat amb un parell de químics i requereix material tècnic, si més no a la primera part, fins a la sala de la columna. Hem baixat en ràpel fins una plataforma i després hem seguit, sense requipar, a través d'un estretament, fins a la sala de la columna. Des d'aquest punt encara hem baixat uns metres més, en ràpel o desgrimpant entre blocs.
El fons de l'avenc és un petit caos de blocs amb petites gateres en totes direccions però sense recorregut. Hem remuntat el pou secundari retornant a la sala principal i hem fet una petita sessió fotogràfica. Aquí ens ha sorprès veure, al peu del ràpel d'entrada, una petita granota, una reineta, d'un color verd lluminós. Hem fet unes quantes fotos, convertint al petit amfibi en protagonista principal del nostre reportatge audiovisual, abans d'iniciar la remuntada del pou principal.
A poc a poc hem remuntat els més de 30 metres que ens separaven de la llum del dia, en dos sectors coincidents amb els ràpels d'entrada. Finalment hem arribat a la superfície i hem iniciat el retorn al punt de partida, satisfets d'aquesta nova incursió en el món subterrani.
I aquí teniu el vídeo d'aquesta activitat, que aquesta vegada és obra de la productora pròpis del Blog de Muntanya, Quercus Films.

Avenc des

Avenc d'n Roca
Alícia - Sonia - J. Rafel

Sonia ha dit...

Com sempre un bon article d'un bon lloc que anima a explorar més cavernes!!

Una magnífica cavitat, no massa difícil però molt interessant.