divendres, 11 d’agost del 2023

Avenc de Can Allà Dins (Diagues)

Cova i avenc des Diagues
L'Avenc de can Allà Dins, és una cavitat situada a l'illa d'Eivissa, a prop de la Cala de Sant Vicenç i al costat d'una urbanització amb aquest curiós nom: Can Allà Dins. Sembla ser que aquesta cavitat coincideix amb la Cova des Diagues, que apareix en algun dels inventaris de cavitats publicats fa molts anys per la revista Endins de la Federació Balear d'Espeleologia.
La cavitat té dos sectors totalment diferenciats: una sala gran accesible per a tots els públics i un sistema de pous i galeries que només es pot recórrer amb material tècnic i que arriba a una profunditat d'uns 56 metres.
Avui la meva visita a la cavitat tenia per objectiu prendre mesures per fer un esquema topogràfic d'aquesta cavitat, gairebé inèdita, que no té cap topografia publicada. Ha estat una feina difícil perquè la visita a aquesta cova és de les més complicades d'Eivissa perquè cal superar diversos passos estrets baixant en ràpel i a la part final la cavitat es torna caòtica, amb un amuntegament de blocs al fons d'una marcada fisura o diaclasa amb diversos pous i passadissos.
Avui, després de baixar fins al punt màxim on vaig arribar en la meva anterior visita a la cavitat, he intentat seguir una mica més i he arribat fins a la capçalera d'un pou d'uns 12 metres. Era una fisura estreta i en principi m'he limitat a prendre les distàncies amb el mesurador làser per fer la topografia d'aquesta part final i donar per acabada l'exploració. Aleshores, quan ja iniciava el retorn, he tingut la mala sort que el bloc de notes on havia apuntat distàncies, angles i orientacions de tota la cavitat m'ha caigut de la butxaca, aterrant al fons del pou.
Sense el bloc de notes hauria de refer tota la feina feta per topografiar la cavitat fins aquí, una feina llarga i tècnica que em costaria una bona estona reconstruir. Per sort, havia portat una corda de 30 metres a més de la de 60 que m'havia permès baixar fins aquest punt. He anat a buscar la corda, que havia deixat al peu de l'últim ràpel i he tornat, decidit a muntar una operació de rescat per recuperar el bloc de notes. 
No hi ha cap ancoratge artificial, de manera que he hagut de buscar algun element natural que em permetés muntar el ràpel amb un mínim de seguretat. He tingut sort perquè hi ha un petit bloc encastat a l'estreta fisura i un pont de roca que m'han permès muntar el ràpel amb doble ancoratge i baixar al fons del pou de 12 metres.
A baix, després de recuperar el bloc, he comprovat que havia arribat al punt més baix de la cavitat, que a partir d'aquest punt ja no té més recorregut. He remuntat el pou final i després tota la resta de ràpels, rampes i grimpades que m'han portat a la sortida.
Aquesta vegada he centrat la meva activitat en la feina topogràfica i no he fet gaires fotos ni tampoc he fet cap vídeo, de manera que no hi ha àlbum de fotos però aquí teniu el vídeo de la meva anterior visita a aquesta cavitat:


ENTRADES RELACIONADES:
Avenc dels
Diagues, 2022
Cova dels
Diagues, 2022
Avenc des
Milà, 2021

TOPOGRAFIA:
Cova i avenc des Diagues
BIBLIOGRAFIA:
PARTICIPANTS:
Cova i avenc des Diagues
J. Rafel, en solitari (foto d'arxiu)