dimecres, 18 de maig del 2022

Ascensió al Mallo de Acherito (2.378 m)

Mallo de Atxerito
El Mallo de Acherito és un dels cims més importants del Pirineu occidental aragonès.  Es troba situat a la Vall d'Ansó, la darrera vall aragonesa dels Pirineus, que limita amb Navarra. És un cim molt panoràmic i, si les condicions de la muntanya són bones, la seva ascensió no presenta problemes.
Ahir al vespre vam arribar al refugi de Linza, un bon punt de partida per a les ascensions d'aquesta vall. Es un refugi guardat amb tots els serveis (excepte cobertura de mòbil) i al que s'arriba en cotxe.
Hem previst un itinerari circular, pujant pel Paso del Caballo y baixant per la Hoya del Ingeniero. D'aquesta manera hem recorregut dues valls i dos itineraris diferents d'accés al Mallo.
Hem sortit una mica més tard del que volíem perquè en el refugi no donen esmorzar abans de les set i tampoc ofereixen el servei de deixar l'esmorzar preparat per als excursionistes matiners.
Des del mateix refugi es veu, ben a prop, el Paso del Caballo, una bretxa en una cresta rocosa anomenada Achar del Caballo, que forma un pas natural. Hi hem arribat en pocs minuts i, a l'altra banda de la bretxa, hem pujat per una magnífica fageda en direcció al Paso del Onso, un collet poc marcat on acaba el bosc i comença el terreny més obert de l'alta muntanya.
Hem anat a buscar una carena, per on hem seguit pujant en direcció al cim, que ja es començava a veure. Hi havia força neu però només eren congestes concentrades a les fondalades, de manera que amb una mica d'habilitat podíem avançar sense trepitjar gaire neu.
El camí, marcat amb un bon grapat de fites, es decanta a la dreta per arribar a un altiplà al costat del coll anomenat Collado del Huerto de Acherito, al peu del Mallo. En arribar al coll hem pogut veure, a l'altra banda, un extens panorama d'questa zona dels Pirineus, amb el Midi d'Ossou com a cim més destacat, amb la seva silueta característica. També es veia el Balaitús, el primer tresmil des Pirineus, el Palas i moltes muntanyes més.
La part final de l'ascensió ha estat més fàcil del que esperàvem. Hi ha un magnífic camí que puja fent llaçades per la cara oest de la muntanya, que estava totalment neta de neu. En poc temps hem arribat al cim del Mallo de Acherito (2.384 m).
El panorama des d'aquest cim és molt extens; a més de les muntanyes citades anteriorment es veien, entre moltes altres, el Bisaurin, l'Anie, la Mesa de los Tres Reyes, la Collarada i les Agulles d'Ansabere. Hem fet les fotos del cim i hem fet volar el dron per prendre imatges aèries del cim. També hem fet una panoràmica circular:
Mallo de Atxerito
Després de descansar una mica en el cim, contemplant l'extraordinari panorama, hem iniciat el descens, primer pel mateix camí de pujada i, poc abans d'arribar al Collado del Huerto de Acherito, baixant directament per una valleta en direcció a les Foyas del Ingeniero. Com que el camí segueix el fons de la vall, hem trobat moltes congestes però la neu estava ben tova; hem baixat sense dificultat i no hem utilitzat els grampons que havíem portat per si trobàvem neu gelada.
El camí, molt ben marcat, baixa buscant els millors passos i evitant les fondalades típiques d'aquest terreny càrstic. A la part baixa del camí hem tornat a trobar la magnífica fageda, per on hem completat el descens gaudint d'un entorn de gran bellesa.
Hem arribat al refugi més aviat del que havíem previst i, abans d'iniciar el llarg retorn a casa amb cotxe, hem recuperat forces amb un plat combinat que ens han preparat en el mateix refugi.
I aquí teniu el vídeo d'aquesta jornada de muntanya. Ha esta produït per Edicions JGB i cedit al Blog de Muntanya per als seus seguidors:

Castillo de
Acher, 2016
Rincón de
Alano, 2016
Mesa de los Tres
Reyes, 2012

PANORÀMIQUES:
Mallo de Atxerito
VOL CIRCULAR: aquí teniu un petit vídeo amb la gravació del vol circular del dron al cim del Mallo de Atxerito: