diumenge, 5 de gener del 2020

Bardena Negra: Peña del Fraile

En la darrera jornada de la nostra estada a les Bardenas, hem fet una excursió curta perquè ens quedava un llarg camí de tornada a casa i no volíem arribar massa tard. Hem fet una incursió a la Bardena Negra, la part més oriental de les Bardenas, amb una estructura geològica lleugerament diferent i amb més vegetació. L'objectiu era la Peña del Fraile, un cim de poca altitud com tots els de les Bardenes, però que s'eleva a una zona plana i això li dona un extens panorama.
De bon matí hem deixat l'alberg La Alberca i hem fet el curt desplaçament fins al poble de Fustiñana. Poc despés del poble, en el km 22 de la carretera NA-126, hem agafat una pista que ens ha portat fins a un corral situat al peu de la Peña del Fraile. Hem iniciat l'excursió per un camí senyalitzat que travessa un parell de petits barrancs fins arribar a les restes d'una pista gairebé desapareguda que porta a un altiplà situat sota la cara est del Fraile. Des de l'altiplà, per un caminet, hem pujat amb facilitat fins a la cresta del cim, que és allargat. Abans d'anar al cim principal, que quedava a la dreta, ens hem acostat a l'altra punta del cingle per comtemplar el panorama d'aquella part. Després, sense cap dificultat, hem arribat al cim principal de la Peña del Fraile (556 m), on hi ha restes d'antigues fortificacions. Tot i la seva poca altitud, la Peña del Fraile ens ha ofert una gran panoràmica sobre les Bardenas, el Moncayo, la Vall de l'Ebre i els Pirineus, que es veien ben nevats a l'horitzó.
Després d'una bona estona contemplant el panorama i fent fotos, hem iniciat el descens. Podríem haver tornat pel mateix camí però com que l'excursió era curta l'hem completat fen una visita a La Catedral, una curiosa muntanya que és com el Rallón en miniatura, una petita cinglera de parets terroses. Hem baixat per un llom sense camí fins arribar al peu d'aquesta formació i, després de fer algunes fotos, hem agafat un camí planer que, voltant tota la muntanya, enllaça amb el camí de pujada per on hem tornat al punt de partida. Hem donat per acabada la sortida de les Bardenes iniciant el llarg retorn a casa per carretera.
I aquí teniu la pel·lícula de la jornada. Ha estat produïda per Edicions JGB i cedida per a tots els seguidors del Blog de Muntanya.