dissabte, 4 de gener del 2020

Bardenas: La Piskerra, Sanchicorrota i el Rallón

La Piskerra
Avui hem fet una jornada doble per les Bardenas, amb un parell d'itineraris per aquestes terres pujant dos dels cims més característics de la zona, tot i la seva poca altitud: El Cabezo de la Piskerra i el Rallón,  a més del Sanchicorrota, un petit cim que hem fet com a aperitiu del Rallón.
Hem iniciat el nostre camí des de la pista principal de les Bardenas, la que fa la volta al polígon de tir, pujant pel marge dels camps sembrats i vorejant un dels característics barrancs de les Bardenas. Després hem seguit per la plana per sota d'uns lloms fins entrar en una vall estreta encaixonada entre els lloms pelats. La vall queda tancada però abans d'arribar al final l'hem deixat per pujar per unes escales de ciment que porten a una mena de barraca de pedra situada sobre un petit cim. Es tracta d'un antic observatori militar, un punt de guaita des d'on es domina tot el polígon de tir.
Ens hem aturat uns minuts en aquesta talaia i hem fet unes quantes fotos abans de seguir el nostre camí. Hem baixat a una zona plana i hem pujat per un camí una mica penjat per arribar a un extens altiplà situat al peu del Cabezo de la Piskerra. Des d'aquí es veu el Cabezo voltat de cingles però amb una ampla canal entre les dues proes principals per on puja un camí ben marcat que sense cap dificultat ens ha portat al cim del Cabezo de la Piskerra (474 m). Des d'aquest cim, malgrat la seva poca altitud, es veia a l'horitzó el Pirineu Nevat, a més de les grans extensions de la Bardena, més properes.
Podríem haver baixat pel mateix camí de pujada però hem vist un corriol que baixava per la part oposada. L'hem seguit fins arribar  a un petit collet. Aparentment el camí es perdia però per baix semblava que hi havia algunes traces. Hem enviat un explorador, que aviat ha trobat una fita que ha confirmat que era per allà i hem baixat sense dificultat fins als camps de cultiu de la part baixa. Pel camí hem desgrimpat un petit pas amb uns estrats rocosos que servien d'esglaons.
Hem recorregut la base del Cabezo fins enllaçar amb l'itinerari de pujada però no hem baixat per allà sinó que hem seguit per la zona plana fins trobar un altre punt singular, el Paso de los Ciervos, on un corriol baixa pels característics lloms erms fins a la plana inferior des d'on aviat hem arribat al punt de partida donant per acabada la sessió matinal de la jornada excursionista.
Aquí teniu el vídeo d'aquesta excursió, primera part de la jornada. Ha estat produït per Edicions JGB i cedit per a tots els seguidors del blog:

A la tarda, després de dinar al costat d'una cabana anomenada Corral de Mendigacha, hem iniciat la segona excursió de la jornada, pujant al Rallón. És una excursió curta i fàcil però nosaltres l'hem complementat amb una prèvia, l'ascensió al Sanchicorrota, un cim gairebé insignificant però amb un itinerari de pujada molt interessant, que puja per una cresta estreta amb caiguda a banda i banda. Hem superat el pas arribant al cim del Sanchicorrota (426 m) on hi ha les restes d'antigues construccions.
La baixada per l'altra banda en direcció al Rallón ha estat més difícil que la pujada, ja que no hi havia camí i calia baixar per uns pendents pedregosos i una mica insegurs. Hem arribat als camps que s'estenen per la base del Rallón i hem agafat el camí normal de pujada al Rallón. Hem arribat a l'altiplà superior, només 100 metres per sobre de la plana i, després de visitar un parell de proes, hem arribat al cim principal del Rallón (493 m). El panorama era molt extens, amb una magnífica vista de la Piskerra, tota la plana de les Bardenas i el Pirineu nevat al fons.
La intenció inicial era contemplar la posta de sol des d'aquest magnífic mirador però feia un vent gelat que no convidava a esperar l'hora i mitja que faltava, de manera que hem iniciat el retorn sense esperar la posta de sol. Per la banda oposada a la pujada hem agafat una pista bastant malmesa que ens ha retornat a la plana i en poc temps hem arribat al punt de partida.
Aquí teniu el vídeo del Sanchicorrota i el Rallón, segona part de la jornada excursionista d'avui. Com l'anterior, ha estat produït per Edicions JGB i cedit per a tots els seguidors del blog:

Travessia del

Albert, Joan G., Joan Y, Jorge, Rosa, J. Rafel

MAPA PISKERRA:

MAPA RALLÓN:

EL VÍDEO DE LES CRESTES: a més dels vídeos oficials, descriptius de les dues excursions incloses en aquesta entrada del blog, hem fet un tercer vídeo amb algunes escenes caminant per les crestes terroses característiques de les Bardenes. El seu títol és "caminant pel fil" i, com els anteriors, ha estat produït per Edicions JGB i cedit per a tots els seguidors del blog. Aquí el teniu: