dimarts, 14 de febrer del 2023

Collet N del Tumeneja

Tumeneja
Una sortida d'esquí en part frustrada perquè hem canviat l'objectiu sobre la marxa i al final ens hem hagut de conformar amb un collet. Tot i que hem gaudit d'un gran panorama i d'una esquiada curta però intensa, ens hem quedat amb les ganes de fer un cim.
A la muntanya hi ha una nevada recent, una bona capa de neu pols pero a sota hi ha poca base i això, en aquest terreny sembrat de blocs de pedra, és un problema.
Hem sortit del refugi en direcció a l'Estany de Mar seguint un track. Aviat hem entrat en una zona de blocs i ens hem embolicat una mica fins que hem sortit a una zona més planera. Allà hem trobat una bona traça i l'hem seguit però aviat hem vist que la girava en direcció al coll de Tumeneja.
Com que havíem perdut la fe en el track que portàvem hem pres la decisió de canviar d'objectiu i dirigir-nos al Tumeneja. Jo ja havia fet aquest cim i recordava que des del coll s'arribava sense excessiva dificultat al cim per una curta cresta però hem comès un error: per aquesta vall no s'arriba al coll oest, per on puja la via normal, sinó al coll est o al collet nord.
Hem pujat per la vall, amb bona neu, molt millor que la part que havíem deixat. Hem superat alguns trams de fort pendent i finalment hem arribat al peu del coll est. Des d'aquí hem vist que des del coll hi ha una llarga cresta que no ens ha semblat gens fàcil.
Per pendents de neu hem pujat buscant l'altre coll, un collet al peu de l'aresta nord. Finalment hem arribat al collet nord i hem vist que per aquí tampoc era accesible, de manera que hem donat per acabada l'ascensió i ens hem preparat per baixar.
La primera part de l'esquiada ha estat força bé, amb una bona capa de neu verge. Més avall no estava tan bé però hem arribat sense problemes al refugi de la Restanca on hem passat una segona nit.