divendres, 24 de setembre del 2021

Cresta Coma d'Or - Puigpedrós de Llanós

Puigpedrós de Llanós
El Puigpedrós de Llanós és un cim important. La seva silueta característica, amb una cara oest escarpada i tallada per diverses canals, és molt visible des de totes les muntanyes de l'Ariège i Andorra. La seva via normal puja des de Porta passant per la presa de l'Estany de Llanós però nosaltres hem buscat un itinerari alternatiu força més interessant, resseguint la cresta que l'uneix amb el Puig de Coma d'Or.
A les vuit del matí ja estàvem al Coll de Puymorens però no hem iniciat aquí la caminada sinó que hem pujat un tram de pista amb el cotxe. Són dos km i mig de pista per la Coma d'en Garcia, que ens han aproximat al nostre objectiu.
Hem començat a caminar per un bon camí que segueix el fons de la Coma fins arribar a la Portella de la Coma d'en Garcia, a 2.534 m. Des d'aquest punt ja es veien els nostres objectius: el Pic de Coma d'Or, la cresta i el Puigpedrós de Llanós.  El camí baixa una mica per l'altra banda de la Portella però aviat torna a pujar fins a la Portella de Cortal Rossó i segueix pujant en direcció al Coma d'Or. Els darrers metres segueixen una petita cresta fàcil que ens porta al cim del Puig de Coma d'Or (2.826 m), un cim que ja coneixíem perquè és un clàssic de l'esquí de muntanya.
El dia, tot i no ser dolent, no era gaire clar. Hi havia un cel enteranyinat  i a estones bufava un vent fort. Hem fet les fotos de cim i ens hem equipat per iniciar la part tècnica de l'ascensió.  Des del mateix cim ja es veia tota la cresta, que des d'aquí es veia més fàcil del que havíem imaginat, i el Puigpedrós de Llanós amb les seves dues puntes.  Hem fet una panoràmica circular:
Pic de Coma d'Or
Des del cim hem desgrimpat uns metres fins arribar a una instal·lació de ràpel. Està muntat sobre dos pitons, amb bagues i un mallon. És un ràpel fàcil que fins i tot es pot desgrimpar però és més còmode i segur rapelar. A més, avui la roca estava mullada i relliscosa a causa de la rosada. Hem baixat el ràpel de 30 metres i hem seguit desgrimpant, ja fàcilment, fins que ja ben a prop de la Portella Roja, el punt final de la baixada del Coma d'Or, hem trobat una altra instal·lació de ràpel.  També es podia desgrimpar però nosaltres hem muntat el ràpel per arribar amb més seguretat a la Portella Roja.
A partir d'aquest punt hem iniciat l'escalada. La cresta és bastant fàcil, ja que no sobrepassa el II+ i la roca és franca i segura, un granit perfecte per a l'escalada. Hem pujat encordats però gairebé tot amb llaçades; només hem pujat fent tirades en un parell de punts i només per poder gravar imatges per al vídeo de la jornada.
Finalment hem arribat al cim del Puigpedrós de Llanós (2.842 m), el nostre principal objectiu d'avui. El panorama era més extens que des del Coma d'Or però avui l'aire era tèrbol a causa de la boirina i només veien amb claredat les muntanyes més properes. Es veia clarament el Carlit, el cim principal d'aquesta zona dels Pirineus, i també, molt proper, el Pic d'Auriol. Seguint la cresta es veia també la Punta Nord del Puigpedrós, uns metres més baixa que el cim principal on estàvem però senyalitzat amb una fita de bona mida. Hem fet una nova panoràmica circular:
Puigpedrós de Llanós
Hem guardat tot el material tècnic, que a partir d'aquí ja no és necessari, i ens hem acostat a la punta nord. Ens pocs minuts hi hem arribat i, després de fer alguna foto, hem iniciat el descens. No hi ha un camí definit, només unes fites que ens guien pel pedregam, però l'itinerari és ben clar. Hem passat al costat dels dos petits estanys situats sota la Portella Roja, iniciant la remuntada en direcció al Puig de Coma d'Or. Per retornar al punt de partida cal pujar gairebé fins al cim del Coma d'Or, uns 200 metres de pujada des dels estanys, per agafar aquí el camí per on havíem vingut, ara de baixada. Hem desfet el camí de pujada passant per la Portella de la Coma d'en García fins arribar al punt de partida.
I aquí teniu un vídeo amb un resum d'aquesta activitat. Aquesta vegada és obra de la productora pròpia del blog, Quercus Films.