dilluns, 10 de juny del 2019

Cerro del Caballo (3.011 m) en travessia

Sierra Nevada
Hem completat la nostra travessia per Sierra Nevada amb una etapa llarga però sense massa desnivell que ens ha permès recórrer la part més occidental del massís pujant un dels seus cims més característics: el Cerro del Caballo.
A les sis del matí ha sonat el despertador al refugi de La Carihuela, situat a una altitud de 3.200 m, on hem passat la nit. Tot i ser un refugi lliure, és bastant confortable i hem dormit força bé. Després d'esmorzar hem iniciat la travessia baixant en direcció a uns estanys per sobre del Embalse de las Yeguas. al voltant dels 2.950 metres hem agafat un camí que voreja la muntanya per la zona coneguda com Tajos de la Virgen. El camí travessa diverses congestes amb un ambient força alpí i arriba al refugi Elorrieta, un antic refugi lliure que actualment es troba en estat de ruïna gairebé total.
Des del refugi, el camí baixa per la vall de Lanjarón però abans, aprofitant que estàvem en plena carena, hem fet una variant per pujar el Pico de los Tajos del Nevero, un cim secundari de 3.202 m que no és més que una de les puntes del tram de cresta situat al nord del refugi i que es coneix amb el nom genèric de Tajos del Nevero. Tot i ser un cim secundari de poca prominència, ens ha ofert unes bones vistes i fins i tot hem fet una panoràmica circular:

Hem tornat al refugi Elorrieta i hem seguit la nostra travessia per un camí de ferradura molt ben traçat i amb trams empedrats que ens ha portat al fons de la vall, per travessar el torrent de Lanjarón. El camí segueix per l'altra riba amb lleugera pujada, per una feixa penjada fins a un punt en el que l'antic camí de ferradura ha desaparegut totalment i cal superar un flanquejament amb un pas equipat amb una cadena.
A l'altra banda del pas equipat segueix el camí de ferradura que amb suau pujada ens porta fins al refugi-bivac del Caballo, situat al costat del llac del mateix nom i al peu del cim homònim. Hem fet una breu aturada per menjar uns ganyips abans de completar l'ascensió. Un corriol voreja el llac, puja al coll i finalment al cim del Cerro del Caballo (3.011 m), objectiu principal d'avui. Des d'aquest cim hem pogut gaudir d'una gran vista de Sierra Nevada i fins i tot es veia el mar, relativament proper. Hem fer una panoràmica circular:

Des del Cerro del Caballo ja és tot baixada, una llarga baixada per un llom conegut com La Loma de los Tres Mojones, per on hem arribat fins al mirador de la Rinconada de Nigüelas, punt final del nostre recorregut. En el mirador ens ha recollit un cotxe de l'empresa Nevadensis que ja teníem concertat, ja que des d'aquí la baixada fins al primer poble és una pista quilomètrica que ens hauria costat com a mínim tres hores més de recorregut. El cotxe ens ha portat fins a la ciutat de Granada, donant per acabades les nostres activitats de muntanya a Sierra Nevada.
I aquí teniu la pel·lícula de la jornada. Ha estat produïda per Edicions JGB i cedida per a tots els seguidors del blog: