dilluns, 29 de gener del 2018

Aiguille Large (2.857 m) en travessia

Tour de l'Aiguille Large
Avui hem fet una altra de les grans clàssiques de l'esquí de muntanya a l'Ubaye. El Tour de l'Aiguille Large és un recorregut d'una gran bellesa, que culmina amb l'ascensió a aquesta agulla, voreja l'espectacular agulla de Pierre André i ens ofereix grans vistes de l'Aiguille de Chambeyron, el cim més alt de l'Ubaye.
Hem sortit del refugi del CAF a Maljasset seguint inicialment el mateix camí que el dia anterior: 200 metres de carretera fins a Maurin, baixadeta fins al pont sobre l'Ubaye i pujada per la petita pista senyalitzada com a itinerari de raquetes.
Poc després de superar la cota 2.200 hem deixat el camí que vam seguir ahir per pujar a la Pointe Basse de Mary i ens hem decantat a la dreta seguint el curs del riu pel fons de la vall. A sobre mateix teníem les dues agulles que tanquen per l'oest la vall de Mary i cauen a plom sobre aquesta vall: l'Aiguille Large i l'Aiguille de Pierre André.
Hem arribat a les proximitats de la Bergerie Supérieure de Mary, una petita borda, i hem deixat la vall principal prenent una pala a la dreta que puja en direccció als llacs de Marinet. Hem arribat a prop del llac principal, que quedava a sota nostre. Al fons, a l'altra banda del llac, es veia el refugi-bivac de Marinet, una construcció de pedra amb més aspecte de borda que de refugi.
Hem girat novament en direcció a l'Aiguille Large, que per aquí encara ens presenta una cara molt escarpada. Hem seguit pujant fins arribar al Col Large, situat al peu de la pala final de l'agulla del mateix nom. L'Aiguille Large, que per la cara que mira a la vall de Mary té un aspecte inexpugnable, és per aquesta banda una pala de neu sense massa complicacions que permet pujar amb esquís fins al cim. Finalment hem arribat al cim de l'Aiguille Large (2.857 m). És un cim espectacular, com un balcó penjat sobre l'abisme que cau a plom per la vessant oposada, la de la vall de Mary. Gran panorama sobre l'Aiguille de Chambeyron i tota la vall de Mary amb la Pointe Basse, el cim que vam pujar ahir. També es veia al fons de tot la silueta del Mont Viso. Hem fet una panoràmica circular:

Hem tornat esquiant al Col Large. Des d'aquí el nostre itinerari baixa per vorejar per sota l'Aiguille de Pierre André. La neu estava extraordinària: una petita capa de neu pols sobre un fons compacte, les condicions ideals per esquiar. Hem baixat per una valleta fins a sota mateix de l'Aiguille de Pierre André i hem vorejat el gran mur de roca vermellosa que defensa aquesta vessant de l'agulla. Ens hem posat novament les pells i hem remuntat un petit collet a sota mateix de l'agulla i després, amb un llarg flanquejament ascendent, el Col de Miéjur (2.658 m). Encara ens hem acostat a un petit cim, la cota 2.686, a la carena que porta a la Tête de Miéjur. Des d'aquest punt hem iniciat l'esquiada final pel Vallon de Teste, primer per una plàcida vall i després per unes pales molt dretes aprofitant les clarianes del bosc de làrix. Finalment hem arribat al fons de la vall, a prop de la població de La Barge, on hi ha un pont sobre l'Ubaye. Hem pujat a la carretera i, amb els esquís a l'esquena, hem caminat un km per la carretera fins al refugi de Maljasset.
Com sempre, hem acabat la jornada amb un bon sopar que ens ha preparat el guarda Stéphane que avui, com que era la darrera nit en aquest magnífic refugi, ens ha obsequiat amb un xupito de génepi que ens ha permès brindar per l'èxit de la sortida a l'Ubaye.
I aquí teniu la pel·lícula del Tour de l'Aiguille Large. Ha estat produïda per Mountains Films i cedida per a tots els seguidors del blog:

Roc de

PANORÀMICA EST:

FINAL DE FESTA:

brindant amb génepi

En dos de las fotos se ve el impresionante Couloir des Militaires de la Aiguille de Pierre André, que bajan los que verdaderamente saben esquiar.

Bueno, nosotros aunque esquiemos como los patos también podemos decir que sabemos esquiar...