diumenge, 5 de novembre del 2017

Pels Cingles de Tavertet

Clot del Balà
Excursió per la zona dels Cingles de Tavertet seguint un itinerari molt similar al que vam seguir fa quatre anys pel Sot del Balà i el Puig de la Força. Aquesta vegada hem introduït tres variants que fan més atractiu aquest itinerari.
Hem sortit d'una petita zona de pícnic a la sortida de la població de Vilanova de Sau, al costat de l'embassament. Al davant mateix teníem el campanar de l'antiga església de Sant Romà de Sau, sobresortint de les aigües que avui tenien un nivell baix. Hem seguit una pista i després un camí, vorejant l'embassament. Més endavant hem baixat per un camí desdibuixat fins creuar la riera de Balà. A l'altra banda de la riera hem trobat un camí més ben traçat per on hem pujat al primer punt singular del nostre recorregut: el Morro de l'Abella. Es tracta d'un esperó que sobresurt del cingle com una proa i que ofereix una magnífica visió sobre el Pantà de Sau i muntanyes veïnes. Hem pogut veure també el Salt de Tirabous amb el seu gran gorg. Hem fet una panoràmica circular:

Hem tornat enrere per recuperar el camí, que a partir d'aquí anava resseguint la Vall del Balà per sota dels cingles. Hem arribat a la Cova de les Pixarelles, una curiosa cavitat situada a dalt d'una canal, equipada amb una corda fixa i esglaons de materials diversos. La cova estava tancada amb una reixa de ferro perquè s'hi estan realitzant excavacions, de manera que només hem pogut visitar el vestíbul, realment espectacular.
Hem seguit el camí per sota el cingle. Més endavant hem trobat un altre punt singular, un petit tram equipat amb una escala de ferro que permet baixar a l'esglaó inferior del cingle. El pas no té cap dificultat especial però li dona un toc original a l'itinerari.
Més endavant, la vall queda tancada per un saltant d'aigua. És el Salt del Molí Bernat. El camí passa per sota del salt, pel darrere de la caiguda d'aigua. Avui el cabal era poc però igualment hem gaudit d'un indret molt singular. Ens hem aturat a dinar allà mateix i després hem seguit per l'altra riba de la vall, pujant fins arribar a Tavertet.
No hem entrat a la població sinó que hem agafat l'àmplia pista que porta al Pla del Castell. Al final d'aquest pla, ja per un caminet, hem baixat a un coll al peu del Puig de la Força. Aquest cim, que ja vam pujar en la nostra anterior visita per aquestes terres, té un camí que, per cornises a mitja alçada del cingle, li donen tota la volta. És un camí singular, amb un tram equipat amb cadenes, que ens ofereix un recorregut panoràmic al voltant de la muntanya. Hem completat la circumvalació retornant al collet, des d'on hem iniciat una forta baixada pel bosc fins arribar a una pista que, ja sense cap dificultat, ens ha retornat al punt de partida.
I aquí teniu el vídeo d'aquesta sortida. Ha estat produït per Edicions JGB i cedit per a tots els seguidors del blog:

Sot del

ASSISTENTS: Albert, Joan G., Lídia, Merche, J. Rafel
DESNIVELL: +641 m, -641 m
RECORREGUT: 12'4 km
HORARI: 7 h (comptant una infinitat d'aturades ...)