divendres, 3 de gener del 2020

Bardenas: ruta circular per La Estroza

Bardenas - La Estroza
Avui, en la segona jornada d'estada a les Bardenas, hem fet un itinerari circular per la zona de La Estroza, un dels cims panoràmics de la zona, amb un recorregut variat i singular passant per alguns dels característics barrancs i badlands de la zona. El dia estava núvol i enboirat al matí però s'ha anat aclarint i hem acabat l'excursió amb un sol radiant.
Després d'esmorzar a l'alberg La Alberca d'Arguedas hem fet el curt desplaçament fins al punt de partida, situat ben a prop del Castildetierra, al costat de la pista principal de les Bardenas, la que recorre el perímetre del políogon de tir.
Hem iniciat la caminada per la pista però ben aviat ens hem desviat per entrar en una zona de badland, una terra clivellada per petits barrancs i totalment erma.  Hem travessat aquesta zona, sense camí, buscant els millors passos pel petit laberint fins que hem arribat a una pista que ens ha portat a la Cabaña de Bonete. Més endavant hem deixat la pista per entrar en el Barranco Grande, un dels característics engorjats de les Bardenes, amb parets de fang, i l'hem seguit una estona evitant les zones més enfangades.
Hem deixat el Barranco Grande per entrar en un barranc secundari, estret i recargolat, amb alguns passatges singulars. Hem sortir a una zona de camps i hem arribat a la Cabaña de Codín, on hem esmorzat. Des d'aquí ja es començaven a veure, entre la boira, els cingles terrosos de La Estroza, principal objectiu d'avui. Des d'aquí té un aspecte inexpugnable però per la vessant sudoest hi ha un camí ben marcat i senyalitzat amb fites que porta fins a l'altiplà del cim.
Sense gaire esforç hem superat uns 100 metres de desnivell per arribar al cim de La Punta de La Estroza (461 m). Com passa normalment a les Bardenas, el cim no és més que un extens altiplà ocupat per camps de cultiu on no hi ha cap punt que destaqui sobre els altres. Una senzilla creu de ferro marca el punt clau, a la punta de l'altiplà, considerat com el cim principal. Aquest cim és un bon mirador però avui la boira ens tapava tota la vista.
Hem resseguit tot el cingle per l'altiplà fins arribar a l'inici d'una pista que puja de la plana. Abans de seguir en nostre camí, baixant per la pista, hem volgut anar fins a l'altra punta del cingle per contemplar més cingleres i també els nius de voltor que ocupen els relleixos del cingle, aprofitant que la boira s'anava obrint i començava a lluir el sol. Mentre estàvem fotografiant els voltors hem tingut una visita inesperada: ha aparegut una guineu que se'ns ha acostat ben a prop. L'hem afusellat amb centenars de fotografies abans de continuar el nostre camí.
Hem baixat per la pista veient al davant el Castillo de Peñaflor, situat sobre un estrep rocós però en estat ruïnós. Hem deixat la pista baixant per un bosquet de pins i entrant a la zona coneguda com Vedado de Eguarás, una zona d'especial protecció en el Parc Natural de les Bardenas.
Ens hem desviat una mica del nostre camí per acostar-nos a la Casa de los Guardas, un gran edifici mig enrunat, on hem menjat una mica abans de seguir caminant. Hem seguit per una pista però l'hem deixat per baixar per un petit barranc i després recórrer una zona de badland conegut com a Cuesta de Lucas fins arribar al punt de partida on teníem el cotxe.
I aquí teniu la pel·lícula de la jornada. Ha estat produïda per Edicions JGB i cedida per a tots els seguidors del blog: