diumenge, 18 d’agost del 2019

Cova de les Mamelles

Cova de Ses Mamelles
La Cova de Les Mamelles és una de les coves més importants de l'illa de Formentera. En realitat no és una sola cova sinó un conjunt de coves connectades entre elles formant un sistema. Hi ha tres coves principals: Ses Mamelles, Sa Fresca i Es Riuets. L'estiu passat ja vaig visitar una de les coves d'aquest sistema, la dels Riuets, i vaig recórrer part de les seves sales i galeries. Avui he tornat a Formentera amb la intenció d'explorar les coves de la zona de Sa Cala encara que, en realitat, l'objectiu principal era trobar la cova des Fum, la més important de la zona, que l'any passat vaig buscar sense èxit.
Des d'Eivissa, on estic passant uns dies de vacances amb la família eivissenca, he agafat el primer transbordador, el de les 7 del matí, en direcció a Formentera. Després he anat fins a Can Ferrer i allà he agafat el camí de Sa Cala, baixant en direcció a aquesta petita cala ocupada per antigues construccions dels pescadors, avui abandonades.
A sobre de Sa Cala es veia la gran cova que vaig explorar l'any passat pensant que era la Cova des Fum. Aquesta vegada volia explorar un altre sector del cingle, convençut de trobar el que buscava. Just al costat de les barraques dels pescadors comença un caminet que l'any passat no vaig veure perquè amb el meu desconeixement de la zona estava convençut que la cova gran que es veia des de Sa Cala era evidentment la Cova del Fum. He començat a pujar pel corriol pensant que un camí tan ben marcat havia de portar a algun lloc important i, efectivament, m'ha portat fins a dalt del cingle: era un segon camí d'accés a Sa Cala des dels altiplans de La Mola.
Pel camí he vist algunes coves que s'obrien al cingle i, sense camí i lluitant amb la vegetació, m'he acostat a dues de les grans boques que s'obrien al cingle de cara al mar. Una d'elles estava situada exactament en el punt on el mapa de l'Editorial Alpina situa la Cova des Fum però, evidentment, no era aquesta cova, ja que el seu recorregut era mínim. L'altra cova tampoc tenia cap interès, de manera que he tornat al camí i he pujat novament a l'altiplà.
Entre la poca informació que havia trobat sobre les coves de Sa Cala, vaig trobar una ressenya d'algú que va baixar a la Cova del Fum despenjant-se en ràpel des de dalt del cingle, de manera que la segona fase de l'exploració ha estat buscar alguna instal·lació de ràpel per tenir una referència de la ubicació de la cova. He recorregut el cingle i finalment he trobat una magnífica instal·lació de ràpel: quatre parabolts i dues anelles. El ràpel semblava curt (potser uns 20 o 25 metres). Jo no portava corda però una mica a la dreta del ràpel hi havia una zona per on semblava que es podia desgrimpar. He baixat, arribant a l'entrada d'una cova amb una reixa vella que antigament devia tancar-ne l'entrada.
Era l'entrada principal de la Cova de Les Mamelles, una de les que estava buscant. La cova és impressionant. Només entrar es troba una sala de grans dimensions, amb una altura considerable i amb formacions interessants. El més curiós és que hi havia humitat i degotalls per tot arreu. En una illa tan seca a l'estiu com és Formentera és curiós veure com aquí hi ha tanta aigua en ple mes d'agost. He recorregut les sales principals i algunes galeries, encara que no he explorat a fons la cova. No he trobat el pas estret que connecta aquesta cova amb Sa Fresca però ha estat un recorregut força interessant per aquest indret tan singular i solitari de l'illa de Formentera.
M'he donat per satisfet amb la troballa de l'entrada principal de la Cova de Ses Mamelles i he deixat per un altra dia la recerca de la Cova des Fum.



ENTRADES RELACIONADES:
Cova dels
Riuets, 2018
Cala Llonga
2015
Cala de Ses
Baladres, 2015

TOPOGRAFIA:


DOCUMENTACIÓ: