dissabte, 14 de novembre del 2015

Puigsacalm per la Canal dels Ganxos

Canal dels Ganxos
Hem pujat moltes vegades al Puigsacalm, un dels cims més característics de la Catalunya Central, però avui hem triat un itinerari nou i singular. La Canal dels Ganxos és un camí equipat que puja al Puigsacalm amb l'ajut d'alguns esglaons i estaques de ferro per la cara sud. Hem sortit de Joanetes; el camí puja fins al Puig del Soi, que no és més que un bony de la carena que baixa en direcció sud. Poc més amunt hem trobat una bifurcació. La cara sud del Puigsacalm està defensada per grans cingles però per la banda de Joanetes hi ha dos passos clau per on, amb l'ajut d'alguns equipaments, es pot pujar als altiplans superiors. Son les dues canals dels Ganxos (els vells i el nous), camins equipats amb esglaons i passamans de ferro. Des de la bifurcació hem agafat el camí de la dreta (el dels Ganxos Nous), una mica més difícil que l'altre. El pas no presenta cap dificultat important si som mínimament hàbils i no tenim vertígen. Superat el pas hem arribat als altiplans superiors i hem baixat una mica fins a l'ermita de Santa Magdalena de Mont, molt ben conservada i amb un edifici annex condicionat com a refugi (està tancat i per utilitzar-lo cal demanar les claus a l'Ajuntament de la Vall d'en Bas). El camí segueix per l'obaga entre fagedes fins al Puig dels Llops (1.486 m), des d'on hem pogut veure un gran panorama. Es veia tot el Pirineu Oriental amb el Puigmal, Costabona, Canigó, Bassegoda, Puig Neulós... hem menjat una mica i hem seguit el nostre camí fins al cim principal, el Puigsacalm (1.515 m). Aquí hem trobat la multitud d'excursionistes que pugen per la via normal del Coll de Barcons. Hem fet un parell de fotos i hem iniciat el retorn. Després de baixar uns metres pel camí de Barcons hem agafat, a l'esquerra, el  Camí dels Burros, un altre camí pintoresc que ja havíem recorregut l'any 2011 i que avui ens ha servit per retornar al punt de partida. El camí ressegueix per baix els cingles de la vessant sud del Puigsacalm amb un parell de petits passos equipats. Hem arribat al Coll de Santa Magdalena, per on havíem passat abans. Hem deixat de banda el camí per on hem vingut i hem agafat el camí dels Ganxos Vells, que baixa per una canal; ben aviat hem arribat al tram equipat, més fàcil que el dels Ganxos Nous, amb alguns esglaons i baranes de ferro. Superat aquest pas, aviat hem retrobat el camí per on havíem pujat, que ens ha portat fàcilment fins a Joanetes.
I aquí teniu el vídeo de la jornada, que ha estat cedit per Edicions JGB per a tots els seguidors del blog.