dilluns, 25 de setembre del 2017

Forat Gran de la Feixa Alta i Gran Diagonal

Cova dels Talibans
No fa gaire que vam fer l'ascensió al Pollegó Inferior del Pedraforca per la Gran Diagonal, de manera que aquesta activitat encara no la teníem caducada. Avui, però, hem repetit aquesta ascensió complementant-la amb una visita al Forat Gran de la Feixa Alta, una curiositat natural que realment es mereix una visita.
El Forat Gran de la Feixa Alta, denominada per alguns com a Cova dels Talibans, és una cova en forma de túnel de bona mida, situat en els cingles que limiten per la part baixa la Feixa Alta, a la cara sud del Pedraforca. Hi ha un gran pont de roca abans del túnel principal i el recorregut està equipat amb cordes fixes, de manera que es tracta d'una activitat a mig camí entre el camí equipat i la via ferrada. Hem de ser prudents amb l'equipament de la via: els anclatges són parabolts aparentment molt sòlids però les cordes són antigues i no ens en podem refiar massa.
Hem deixat el cotxe al principi de la pista que porta al Coll de Jou des de la carretera del Mirador del Gresolet. Després de pujar una mica per la mateixa pista hem iniciat la pujada pel Torrent de Cal Ninot, que porta directament al peu de la cara sud del Pollegó Inferior i a la Gran Diagonal. El camí està poc definit però hi ha fites i marques de pintura vermella que ens ajuden en els punts dubtosos. Al cap d'una estona ja es veia clarament, a la nostra dreta, la cova i el pont de roca. Hem deixat el camí anant cap a la cova. No hi ha camí definit sinó que hem d'anar directament en direcció al pont de roca procurant evitar les zones de vegetació més densa. Hi ha alguna traça de camí però sense continuïtat.
Al peu del gran pont de roca trobem un mur amb una corda fixa. És l'inici del tram equipat. Hem superat el mur sense massa dificultat i hem flanquejat a la dreta fins a l'entrada de l'arc. Aquí trobem el pas més fi de tot el recorregut. Es tracta d'una placa que hem de superar amb un flanquejament ascendent, equipat també amb una corda fixa. Superat l'arc i després de completar la pujada d'una canal amb passos fàcils trobem un caminet a la dreta. És un camí estret i penjat sobre l'abisme però sense dificultat, que ens porta flanquejant fins a l'entrada de la cova.
El Forat Gran de la Feixa Alta és un túnel excavat a la roca per l'erosió. Té uns 80 metres de llarg, amb suau pujada, i comunica amb la Feixa Alta, una llarga feixa que recorre la base de la paret sud del Pollegó Inferior fins a l'inici de la Gran Diagonal. Hem travessat el túnel sense dificultat, arribant a la Feixa Alta.
La segona fase de l'activitat d'avui és la Gran Diagonal, una àmplia cornisa que puja en diagonal per sota de la gran paret sud del Pollegó Inferior. Per la Feixa Alta hem arribat al peu de la Gran Diagonal i, després de menjar una mica, hem iniciat l'ascensió. És fàcil i només a la part de dalt hi ha un petit tram equipat amb una cadena. Després hem pujat per una tartera fins arribar al peu de la canal final, uns 15 metres que hem superat fàcilment però encordats. Just quan estàvem superant aquesta petita dificultat ha arribat la boira tapant tota la muntanya. Hem arribat al cim del Pollegó Inferior (2.436 m) envoltats per la boira. Avui no hem pogut fer la panoràmica però ja la teníem de la darrera vegada que vam pujar aquí.
Després d'uns minuts de descans i de menjar alguna cosa hem iniciat el descens per un altre itinerari singular: les Costes d'En Dou. És un camí que baixa directament per la cara del Pollegó que mira a Saldes. Vist de lluny sembla que hagi de ser una difícil escalada però el camí és ben fàcil i només en algun punt aïllat cal posar les mans. Hem seguit tot el camí fins desembocar a la tartera de l'Enforcadura poc abans del camí transversal que porta al Refugi Lluis Estasen. Hem seguit baixant fins trobar el PR que va a Gósol. Aquest camí ens ha portat directament al punt de partida.
I aquí teniu el vídeo d'aquesta sortida. En aquesta ocasió és de producció pròpia:

ÀLBUM -  TRAKS:  GRAN DIAGONAL - COVA

ASSISTENTS: Luis - Merche - Pedro - Josep Rafel
DESNIVELL: 1.130 m
RECORREGUT: 10' 22 km
HORARI: 7 h (comptant aturades)
TOPO DE LA COVA:

Quizás valdría la pena comentar en el post que los anclajes de las cuerdas fijas y de las cadenas no están del todo en buen estado.

He añadido un comentario sobre el estado de conservación de las cuerdas fijas. Efectivamente, las cuerdas son antiguas y llevan mucho tiempo a la intemperie. Por tanto, hay que ser prudentes. En cambio los anclajes son parabolts y, aparentemente, muy sólidos.
En cuanto al tramo de cadenas de la Gran Diagonal creo que están en buen estado ya que incluso oxidadas esas cadenas son suficientemente sólidas.