dilluns, 31 d’octubre del 2016

Rincón de Alano, Peñaforca i Punta del Achar

Rincón de Alano
Hem dormit a l'alberg de Zuriza, situat a la vall més occidental del Pirieneu Aragonès, a tocar de Navarra. El dormitori és una gran sala amb lliteres, unes 100 places, que avui estava gairebé plena. El sopar va estar força bé però en aquest alberg no donen l'esmorzar fins a les 8 del matí, de manera que hem iniciat l'excursió amb horari de boletaire. Hem fet un curt trajecte en cotxe per una pista en molt bon estat fins a Taxera. Des d'aquí ja es veien els cingles que tanquen, com a muralles, l'altiplà dels Alanos i el pas de Taxera per on havíem de superar el cingle. Hem iniciat la caminada seguint una variant del GR11 fins a unes instal·lacions ramaderes on hem deixat el GR, que segueix per una petita pista, i hem agafat un camí molt ben traçat que s'enfila en direcció al Pas de la Taxera. En els darrers metres cal superar un petit tram rocòs però no arriba a la categoria de grimpada. Pel Pas de Texera entrem en un terreny totalment diferent, un altipà cobert de prats. Al fons ja es veien els nostres objectius d'avui, el Rincón de Alano i el Peñaforca. Amb un bon camí hem travessat els prats i després una zona kàrstica fins arribar a sota del Rincón de Alano. Pel dret, ja sense camí, hem superat els darrers metres fins arribar al cim del Rincón de Alano (2.357 m). Hem descansat una mica en el cim, contemplant el gran panorama pirinenc amb el Midi d'Ossau, el Balaitús, la Mesa de los Tres Reyes i moltes muntanyes més. Ben a prop hem vist també el Castillo de Acher, que és el nostre objectiu per demà. Hem fet una panoràmica circular:

Ben a prop es veia el nostre segon objectiu d'avui, el Peñaforca, el cim més alt dels Alanos. Vist des del Rincón semblava inexpugnable però ja es veia el caminet que porta a la petita cresta per on puja la via normal. Hem baixat seguint la carena fins al coll entre els dos cims, el Achar de Forca o Collado del Rincón, i hem pujat sense problemes seguint un caminet que evita les dificultats de la cresta. Hem arribat a l'avantcim, una cota de 2.391 m, paradoxalment un metre més alt que el Peñaforca oficial, on hi ha la pilona del vértex geodèsic. Una petita sifonada ens separava del cim del Peñaforca (2.390 m) on hem arribat en pocs minuts. El panorama continuava essent espectacular en un clar dia de tardor. Hem fet una nova panoràmica circular:

La baixada l'hem fet per la carena nord, seguint les fites que ens han ajudat a evitar els petits passos rocosos de la cresta. Després hem baixat a trobar l'itinerari de pujada, per sota de la zona kàrstica. Hem tornat pel camí de pujada fins poc abans del Paso de Taxera, on ens hem aturat a menjar una mica. Aquí podríem haver donat per acabada l'excursió i agafar el camí que porta directament a Zuriza però allà mateix, a sobre nostre, hi havia la Punta del Achar, un cim rocós i molt esvelt, gairebé una agulla, que ens cridava. Hem decidit arrodonir la jornada amb aquesta nova ascensió. Des d'on estàvem l'ascensió semblava difícil però ens hem posat en marxa i hem comprovat que la Punta del Achar tampoc tenia cap dificultat especial. Unes fites ens han ajudat a trobar els millors pasos, evitant les petites barreres rocoses de la cara sud de la roca. Finalment hem arribat al cim de la Punta del Achar (2.075 m), també anomenada Achar de Alano. Des d'aquí el panorama era tan espectacular com en els cims anteriors però, a més, teníem una gran visió dels dos cims que havíem pujat poc abans i del gran altiplà herbós dels Alanos. Hem fet la tercera panoràmica circular de la jornada:

Després hem baixat pel mateix camí fins al coll i pel mateix camí de pujada fins a Taxera on havíem deixat el cotxe.
Podeu veure aquí la pel·lícula de la jornada, que aquesta vegada és de producció pròpia:

Pico de
Orhi, 2014
Pico de Anie i
La Mesa, 2012
GR11: Zuriza -
Ochagavía, 2002

ASSISTENTS: Luis - JR
DESNIVELL: +1.509 m
RECORREGUT: 17,18 km (anar i tornar).
HORARI TOTAL: 8 h 32 min (aturats 2 h 1 min)
DOCUMENTACIÓ: Del Pic d'Anie a l'Alano (Muntanya, núm 683)

Creo que hay una errata en el texto. Cuando dices:
"Hem tornat pel camí de pujada fins poc abans del Collado del Rincón, on ens hem aturat a menjar una mica". Donde nos paramos a comer no fue al lado del Collado del Rincón, sino de la Brecha o Paso de Taxera, que está justo debajo del Achar de Alano.

Por cierto, estupendas imágenes las tomadas por el "pájaro loco".

Corregido el error.

El pájaro no está loco. El piloto tampoco....