diumenge, 19 de març del 1978

Escalada a la Pedriza: el Yelmo

Aprofitant els primers dies de les vacances de Setmana Santa, vam anar a practicar l'escalada a la Pedriza, una escola d'escalada propera a Madrid on es practica l'escalada en roca granítica, generalment en forma de plaques llises que cal superar per adherència i també escalada atlètica amb diedres, xemeneies i bavareses. En aquesta primera jornada vam pujar fins al Yelmo, una de les roques més característiques de La Pedriza. Vam fer dues vies:
Via Higinio: una de les més clàssiques de la Pedriza i de les primeres vies que es van obrir en aquesta zona. Comença per unes canals a la dreta d'una roca adosada que s'anomena Gendarme de los Higinios. Una tirada curta i una altra més llarga, per dues fisures que pugen paral·leles i que es canvien a mitja tirada. La segona reunió és al peu d'una curta xemeneia que no és difícil si l'agafem per dintre, ja que és més ampla per l'interior que per l'exterior. Arribem a un arbre molt visible des de baix, on fem la tercera reunió. Després de pujar uns metres iniciem la denominada Travesía de los Higinios, un llarg flanquejament utilitzant un petit llavi de la gran paret del Yelmo. Es fa la reunió a sobre d'unes "setas". Una tirada més per placa ens porta fins a una plataforma on muntem la cinquena reunió. Després només ens falta superar una curta fisura-xemeneia que ens porta a una zona fàcil per on ja, gairebé caminant, arribem al cim del Yelmo.
Via Walkiria: (variant per la placa) la via recorre, en la seva primera tirada, una roca separada de la paret i recolzada sobre la gran parte del Yelmo. Són passos difícils d'adherència per una placa tallada per diverses fisures que formen passos més verticals. La primera reunió es fa sobre aquesta llastra.
La segona tirada puja per la placa, aparentmentment fàcil però gairebé sense preses. S'ha de superar per adherència i a mesura que pugem va minvant el pendent fins que arribem, ja fàcilment, a la segona reunió.
La tercera tirada segueix amb la mateixa tònica, pujant per adherència, però sense verticalitat. Fem la tercera reunió i aquí acaba l'escalada, ja que la resta de l'escalada és una simple grimpada fàcil que podem fer desencordats.