diumenge, 9 de setembre del 2012

Ascensió a l'Afella (4.043 m)

Afella
Era encara fosc quan ens hem llevat al refugi Tazarhart. Avui és l'etapa reina d'aquesta travessia per l'Atlas i cal sortir aviat. Hem esmorzat al refugi i ben aviat hem començat a pujar en direcció al Tizi Melloul, el coll que tanca aquesta vall. La pujada és fàcil al principi, per un caminet una mica indefinit, però aviat es complica per superar un cingle que tanca la vall i acaba amb una rampa pedregosa. Finalment hem arribat al Tizi Melloul (3.850 m) i, després d'un breu descans, hem iniciat el tram final de pujada per un fàcil llom en direcció al cim. En pocs minuts hem arribat a l'ample replà entre els dos cims bessons i tot seguit hem coronat el cim de l'Afella (4.043 m). Aquí sí que estàvem al cor de l'Atlas i la vista era impressionant. Es veia el Toubkal i tots els altres cims del seu voltant. Hem reconegut el Ras i el Timesguide, que vam pujar en el nostre darrer viatge a l'Atlas i també hem vist el Tizi Ouanoums, per on vam passar quan vam fer el Tour del Toubkal. Després de les celebracions i les fotos del cim, hem baixat una mica per pujar al cim secundari, l'Afella Nord, que algun mapa marca com a més alt però que vist sobre el terreny és clarament inferior. Hem fet quatre fotos més i hem retornat al Tizi Melloul pel mateix camí de pujada. Des d'aquí teníem una ascensió optativa al Talat n'Ifri, punt culminant del Plateau de Tazarhart. Hem deixat les motxilles i hem iniciat l'ascensió pel pedregar que ens ha portat en pocs minuts al cim del Tazarhart (3.980 m). Des d'aquí es veia tota l'extensió del Plateau, un immens altiplà situat a gairebé 4.000 metres d'altitud, i també es veia l'Afella, el cim d'on veníem. Hem fet una nova panoràmica i hem retornat al Tizi Melloul on hem dinat i hem fet una magnífica migdiada d'altura, a 3.850 m. Després hem iniciat el sector més delicat de la jornada, el flanquejament per sota de l'Afella per trobar el pas per on baixarem al refugi Nelter. Des del Tizi Melloul hem baixat per una pedrera molt dreta de graveta fina fins que hem agafat un camí, gairebé invisible, que travessava en diagonal per sota els espadats que baixen de l'Afella Sud. Gairebé sense camí, només amb alguna fita de tant en tant, hem anat flanquejant fins arribar al tizi Amrharas n'Iglioua, una marcada bretxa a la carena entre l'Afella i l'Akioud. Des d'aquí, per una nova pedrera hem baixat per una vall que ens ha portat directament fins als refugis del Toubkal. Ens hem allotjat en el mateix annex del refugi Nelter on vam passar dues nits quan vam fer el Tour del Toubkal.
Aquí tenim les dues panoràmiques circulars:

Afella, 4.093 m

Tazarhart, 3.980 m

I finalment teniu aquí el vídeo de l'etapa: