dimecres, 28 de juliol del 2010

Lézat i cresta del Maupas

Lézat, Maupas
Una gran jornada de muntanya que hem començat des de la magnífica base del refugi del Portillón, situat a 2.570 m. Hem sortit amb les primeres llums i hem comprovat amb sorpresa que el llac del Portillón estava cobert d'una fina capa de gel, producte de les temperatures nocturnes. Hem iniciat la pujada en direcció al coll inferior de Lliterola, que ens havia d'obrir el pas per a l'ascensió al Maupas, objectiu d'avui. A mig camí, quan ens trobàvem sota el Lézat, hem sentit la seva atracció irresistible i ens hem desviat del nostre camí per pujar-lo. La pujada al Lézat és una grimpada que aprofita els pocs punts febles de la muntanya per vèncer un cim que des de tots els punts de vista sembla inexpugnable. Hem arribat al cim del Lézat (3.107 m) quan només eren les 8'30. Des d'aquí el panorama és impressionant, des de l'Aneto fins al Balaitús, passant per tot el Pirineu central. Després d'una estona de contemplació, hem baixat novament fins al peu de la muntanya, on havíem deixat les motxilles, i hem seguit en direcció al coll inferior de Lliterola (2.983 m). Des d'allà hem descobert noves perspectives, amb una gran vista de la Maladeta. La intenció inicial era pujar fins al coll de Crabioules però des d'aquí es veu molt dret i amb un corredor de neu que puja molt amunt i que a aquestes hores deu estar ben gelat, de manera que hem agafat l'opció B, que és travessar la vall de Lliterola per anar a buscar el llom suau de l'aresta de Remuñe, que ens porta fins al segon cim de la jornada, la Tusse de Remuñe (3.041 m). Des d'aquí també es veu un gran panorama, dominat pel massís de la Maladeta; també hem vist la fina cresta que ens porta fins a l'objectiu principal de la jornada que és el pic de Maupas. La cresta del Malpas és fàcil al principi fins al Pico Rabadá (3.045 m); després ja és més fina i aèria i comença desgrimpant fins a una profunda bretxa, de manera que ens hem encordat i hem seguit escalant fins al segon cim secundari de la cresta, el Pico Navarro (3.043 m). La cresta segueix amb la mateixa tònica, fàcil però aèria, i s'enfila fins al Pic de Maupas (3.109 m). Novament hem quedat impressionats pel gran panorama i, com que la boira començava a pujar, hem iniciat el descens en direcció al refugi Maupas, final de la nostra etapa d'avui. A la part final hem hagut d'utilizar el GPS per localitzar el refugi entre la boira pel caos granític de la zona, però hem arribat sense problemes a aquest petit refugi, situat en un lloc estratègic, penjat a 2.450 m.
Aquí teniu la primera part del vídeo d'aquesta sortida als Pirineus:

Finalment, tenim aquí les tres panoràmiques: