dilluns, 30 d’abril del 1979

Torre Cabriel, Diedro Botella

Diedro Botella, Torre Cabriel, Cuchillares de Contreras
Segon dia d’estada a la zona de les Hoces del Cabriel, escalant als Cuchillares de Contreras. A les cròniques de l’època, recollides a la meva llibreta manuscrita, no consta on vam dormir, però sí que ens vam quedar dos dies en aquesta zona d’escalada situada al límit entre les províncies de València i Cuenca, en un congost format pel riu Cabriel, afluent del Xúquer.
En aquesta segona jornada vam fer la via anomenada Diedro Botella, a la Torre Cabriel, l’agulla més esvelta de la zona. La via, tal com indica el seu nom, puja per un diedre molt marcat, aprofitant la magnífica qualitat de la roca calcària. Es tracta d’una escalada totalment en lliure, amb una dificultat bastant sostinguda, amb passos de quart i cinquè grau i alguns trams atlètics que aprofiten l’estructura del diedre.
La via té aproximadament uns 180 metres de longitud. El descens es fa per la part posterior del cim, mitjançant un ràpel relativament curt i posterior desgrimpada.
Actualment, aquestes vies que vam fer l’any 1979 estan prohibides. La part dreta de la vall del Cabriel, en aquest sector dels Cuchillares, va ser declarada parc natural per la Comunitat de Castella-la Manxa i l’escalada hi està prohibida tot l’any. Curiosament, a la riba oposada, que pertany a la Comunitat Valenciana, l’escalada està permesa.

RESSENYA:
Ressenya Diedro Botella, Torre Cabriel
MÉS FOTOS:
Diedro Botella, Cuchillares de Contreras
BIBLIOGRAFIA:
  • Revista Desnivel, núm. 170, febrer de 2001. Article Cuchillos de Contreras, orilla legal, orilla proscrita, de Manolo Pomares.