dissabte, 25 de febrer del 2017

Castell de Rus i Tossal de la Mina, amb esquís

Castell de Rus
Hem sortit molt aviat de casa i poc després de les 9 del matí ja estàvem al pont sobre el Riu de Sant Martí, a la carretera que va de Taüll a l'estació d'esquí de Boí-Taüll. La Vall de Sant Martí és amplia i molt esquiable i dóna accés a diverses ascensions clàssiques. Avui el nostre objectiu era el Castell de Rus, també anomenat Tossal de Raspes Roies, un cim que ja havím fet l'any 1986 però per la vessant oposada, la que dóna  a la vall Fosca. Hem pujat per un camí entre el bosc, una mica perdedor, però ben aviat hem entrat  a la part més àmplia de la Vall, una gran extensió nevada. A poc a poc hem anat guanyant desnivell fins arribar al Port de Rus, per on havíem pujat l'altra vegada des de Cabdella. Des del coll calia pujar per la carena, bastant fàcil però amb un petit sector pedregós amb força pendent que calia superar amb un parell de girs. Després, un pendent suau ens ha portat sense dificultat fins al cim del Castell de Rus (2.783 m). El panorama era extraordinari en direcció  a la Vall Fosca, on es veien perfectament el Montsent de Pallars i el Montorroio. Cap a l'altra banda es veien les muntanyes més properes, sobre l'estació d'esquí. Hem fet una panoràmica circular:

Després d'estar una estona contemplant el panorama hem iniciat l'esquiada baixant fins al Port de Rus. Des d'aquí podríem haver seguit baixant per la Vall de Sant Martí fins al punt de partida però teníem molt a prop el Tossal de la Mina, a l'altra banda del coll. Dit i fet, hem tornat a posar les pells i hem començat a pujar per la carena en direcció a aquest nou cim. Hem passat pel Tossal de Rus (2.669 m), un cim secundari de molt poca prominència. Poc més enllà l'aresta és fina i hem pensat que no era gaire esquiable de baixada, de manera que hem optat per deixar els esquís en un petit collet i completar a peu els darrers metres. Finalment hem arribat al Tossal de la Mina (2.723 m). El dia seguia totalment serè i la visibilitat era molt gran; des d'aquí teníem una gran visió de les muntanyes de la Vall de Boi. Hem fet una nova panoràmica circular:

Hem retornat al punt on teníem els esquís i hem iniciat una llarga esquiada per la Vall de Sant Martí fins al punt de partida on teníem el cotxe. Ha estat un descens molt bo, amb pales àmplies i sense massa pendent i només una part del bosc final ens ha donat algun petit problema. Finalment hem arribat al cotxe i hem marxat en direcció al refugi de Salardú, on hem dormit; demà tenim nous projectes d'esquí a la Vall d'Aran.
Aquí podeu veure el vídeo d'aquesta ascensió, que avui és obra de la productora pròpia del blog, Quercus Films:

Tuc de Moró

ASSISTENTS:  Luis - J. Rafel
DESNIVELL: +1.193 m, -1.193 m
RECORREGUT: 15'7 km.
HORARI TOTAL: 6 h 30 min. (comptant parades)