dissabte, 9 de desembre del 2000

Sierra de Balces (II)

Panoràmica del Somontano des de la cresta de Balcés
Vam fer la segona etapa d’aquesta travessia per la Sierra de Balcés. Al matí vam desmuntar el campament situat al costat de l’ermita de Santa Mònica, on havíem dormit, i vam iniciar el retorn en direcció a Rodellar.
Primer vam seguir una pista i després vam continuar per una cresta panoràmica fins arribar a l’ermita de la Virgen del Castillo, des d’on vam completar aquesta segona i darrera jornada de la travessia.
Podeu veure un petit àlbum de fotos clicant sobre la imatge que il·lustra aquesta entrada del blog. També podeu consultar l’article amb una crònica d’aquesta sortida que va publicar en Joan Guirao a la revista Vèrtex.


divendres, 8 de desembre del 2000

Sierra de Balces (I)

Campament a la cresta del Balcés, Sierra de Guara
Vam fer una excursió per la Sierra de Guara. Des de Las Almunias vam pujar al Barranco Fondo i vam seguir tota la cresta del Balcés fins a l’ermita de Santa Mónica.
Vam plantar la tenda de campanya al coll inferior, al costat mateix de l’ermita de Santa Mónica, i vam gaudir d’una espectacular posta de sol des d’aquest punt privilegiat de la serra.
Podeu veure l’àlbum complet de la sortida clicant sobre la imatge que il·lustra aquesta entrada del blog. També podeu consultar l’article que va publicar en Joan Guirao a la revista Vèrtex .


dijous, 24 d’agost del 2000

Clot de Vilamala des de l'Hostal del Vent

Clot de Vilamala
Foto d'arxiu: Clot de Vilamala des del Camí Ral. Gener 2018

Excursió a Sant Llorenç de Morunys. Estava a punt de sortir la guia Santuari de Lord , d'en Joan Guirao, dintre de la col·lecció "Llibres de butxaca" de les Publicacions de l'Abadia de Montserrat. Un dels itineraris ressenyats en el llibre era el de la Rasa de la Torroella, que sortia de la corba de Fenerals i baixava al fons del Clot de Vilamala resseguint la Rasa de Vilamala fins a les aigües del pantà de la Llosa del Cavall. Aquest itinerari, el número 11 de la guia, es completava tornant pel mateix camí de baixada però tenia una variant que, des del fons del Clot, pujava fins a l'Hostal de Vent, una antiga masia situada a la carretera del Coll de Jou que antigament havia funcionat com a hostal. Ja vam fer aquest itinerari feia un cert temps, quan preparàvem la guia, però ara estava a punt de sortir i en Joan volia fer una repassada al sector de camí entre el fons de la Rasa de Vilamala i l'Hostal del Vent. Quan el vam fer gairebé el vam recuperar de l'oblit, ja que estava gairebé perdut a causa de la vegetació. Vam netejar-lo i marcar-lo, però ara que estava a punt de sortir la guia en Joan volia fer una repassada per deixar-lo més transitable.
Des de l'Hostal del Vent vam baixar aquest camí, netejant-lo i remarcant alguns punts una mica perdedors. Des del fons de la Rasa vam tornar enrere pel mateix camí fins arribar novament a l'Hostal del Vent, satisfets per la feina feta.

PLÀNOL:
Clot de Vilamala

dijous, 10 d’agost del 2000

GR11 etapa 33: Parzán - Pineta

GR-11 Parzán – Pineta pel coll de Pietramula
Parzán – Chisagüés – Río Real – Collado de Pietramula – Llanos de La Larri – Pineta

Malgrat les llagues de la Magda, vam aconseguir superar aquesta etapa que ens va portar a Pineta, al peu del temible coll d’Añisclo. Des del coll de Pietramula vam tenir una panoràmica espectacular del Monte Perdido, el Cilindro de Marboré i el Soum de Ramond.
A Pineta vam donar per acabada l’excursió. Vam prendre un refresc al parador nacional i, amb un taxi, vam anar a Benasc a buscar el cotxe. Aquí, a Pineta, començava l’etapa reina del GR-11, amb la temible ascensió al coll d’Añisclo.
Tot l’any vam estar pensant en el repte de pujar els 1.500 metres de desnivell pel vertiginós camí que havíem pogut veure des del coll de Pietramula.


dimarts, 8 d’agost del 2000

GR11 etapa 32: Viadós - Parzán

Coll d’Ordiceto i vista de la Punta Suelza
Viadós – Coll d’Ordiceto – Parzán

Vam superar el coll d’Ordiceto, no gaire alt però amb vistes espectaculars de la Punta Suelza. Després vam baixar per la llarguíssima pista forestal de la presa del llac d’Ordiceto. A l’inici de la pista vam fer drecera tallant les primeres grans corbes. Finalment, un parell de quilòmetres de carretera ens van portar a Parzán. Allà ens vam allotjar en una casa de turisme rural i vam sopar a la fonda del poble, situada a peu de carretera.


dilluns, 7 d’agost del 2000

GR11 etapa 31: Estós - Viadós

Coll de Gistain i vall de Viadós
Refugi d’Estós – Coll de Gistain – Añes Cruces – Viadós

Vam sortir del refugi quan encara era gairebé fosc del tot i vam emprendre la pujada al coll. Eren uns 700 metres de desnivell i no ens van costar gaire de superar. Després vam baixar per la verda vall en direcció a les bordes de Viadós. En la primera part del descens, en direcció a Añes Cruces, vam poder contemplar el massís del Bachimala.
L’arribada a les granges de Viadós no va ser com esperàvem: el refugi estava ple i no hi havia cap possibilitat que ens acollissin, de manera que vam baixar una mica més i vam anar al càmping. Allà no hi va haver cap problema per plantar la tenda. La vista és espectacular des d’aquí: el vessant nord del Posets s’aixeca 1.500 metres per sobre de la vall de Viadós.


diumenge, 6 d’agost del 2000

GR11 etapa 30: Benasc - Estós

Vall d’Estós, camí cap al refugi d’Estós
Puente de San Jaime – Turmo – Refugi d’Estós

A la tarda, després de dinar a Benasc, vam sortir per fer aquesta petita etapa que ens va portar fins al refugi d’Estós, on vam sopar i dormir. La vall d’Estós ens és molt coneguda, però ens agrada tornar-la a recórrer i gaudir d’aquesta bonica vall al cor del Parc Natural de Posets-Maladeta.


dilluns, 31 de juliol del 2000

Soum de Ramond (3.250 m)

Soum de Ramond i Punta de las Olas des del Balcón de Pineta
Des del nostre bivac al Balcón de Pineta vam iniciar una travessia de muntanya. Vam començar pujant per l’Agulla Celestin Passet (primer vam baixar una xemeneia amb una certa complicació) fins a la Terrassa Bellevue. Des d’aquí vam pujar, ja directament, al Soum de Ramond (3.250 m) i d’allà a la Punta de las Olas (3.002 m). Després vam baixar pel coll d’Añisclo fins a Pineta.


diumenge, 30 de juliol del 2000

Balcón de Pineta

Balcón de Pineta, bivac sota el Tucarroya
Des de Pineta vam pujar en direcció a Tucarroya fins al Balcón de Pineta (2.450 m), on vam fer bivac. En total havíem superat 1.200 metres de desnivell per estar l’endemà a prop dels cims que volíem pujar. Va fer bon temps i vam passar la nit sense cap incidència.


diumenge, 23 de juliol del 2000

GR11 etapa 29: Llauset - Benasc

GR11: Estany de Cap de Llauset – Puente de San Jaime (Benasc)
Estany de Cap de Llauset – Coll de Vallivierna – Llacs de Vallivierna – Pleta de Llosàs – Pont de Corones – Pla de Senarta – Puente de San Jaime

Des del nostre campament vam superar el Coll de Vallivierna (2.710 m) i vam emprendre la llarga baixada per la vall fins a Corones i el pla de Senarta. L’etapa va acabar al Puente de San Jaime, a 15 minuts de Benasc.
Quan vam arribar a Corones, vam trobar la furgoneta que fa el servei de transport de turistes fins a Benasc. La temptació era forta després de tantes hores de camí i d’haver superat dos colls de primera categoria, però teníem el compromís de recórrer tot el Pirineu a peu des del Cap de Creus fins al Cantàbric.
En Dani i la Maria es van donar per satisfets amb l’excursió fins a Corones i van agafar el cotxe. La Magda i en Josep Rafel vam seguir a peu fins a Benasc.


dissabte, 22 de juliol del 2000

GR11 etapa 28: Hosp. de Viella - Llauset

Estany de Cap de Llauset, Pirineu
Hospital de Viella – Pont de Salenques – Estanys d’Anglós – Collet de Riu Bueno – Estany de Cap de Llauset

Vam començar la temporada del 2000 amb una etapa de les fortes. Des de l’Hospital de Viella fins a Benasc hi ha moltes hores de camí sense cap refugi, poble ni poblet, de manera que vam haver de portar la tenda i menjar per a dos dies. Vam ser totalment autosuficients.
Després de superar un gran desnivell des de la carretera de Viella fins al coll de Riu Güeno (2.525 m), vam baixar a l’estany i vam plantar la tenda al costat de les restes d’una avioneta estavellada. Un lloc solitari i molt muntanyenc, ideal per acampar.

dissabte, 10 de juny del 2000

El Clot de Vilamala i l'Hostal del Vent

Clot de Vilamala, itinerari 11 del Santuari de Lord
Foto d'arxiu: Clot de Vilamala, desembre 2012

Estava a punt de publicar-se la guia Santuari de Lord d'en Joan Guirao, dins la col·lecció Llibres de motxilla de Publicacions de l'Abadia de Montserrat, i vam voler revisar un dels itineraris més singulars que recull aquesta guia, l’itinerari número 11, que recorre el Clot de Vilamala, una barrancada agresta en un entorn de roca montserratina.
L’objectiu principal era netejar una mica el camí i marcar-lo per facilitar-ne el recorregut quan es publiqués la guia. Aquesta descriu així l’indret de Vilamala: “vall agresta, envoltada per tot arreu de vertiginosos vessants de roca nua, el Clot de Vilamala resulta superb des de qualsevol punt que l’observem; estranyes profunditats i arrogants cingles presideixen aquest inhòspit paratge…”.
El punt de partida és la corba de Fenerals, a la carretera que puja al Coll de Jou des de Solsona. Des d’aquí vam baixar, primer per una carena rocosa i després per una canal, fins al fons del Clot de Vilamala. Tot seguit vam recórrer el torrent de Vilamala fins arribar a la seva desembocadura al pantà de la Llosa del Cavall. És un recorregut llarg i recargolat que ens va ocupar unes tres hores. Des del punt final es pot tornar pel mateix camí o bé pujar per un camí lateral fins a l’Hostal del Vent.
Nosaltres vam pujar per la variant de l’Hostal del Vent. La pujada és dura i, a més, anàvem netejant el camí, tallant algunes branques dels arbustos que obstaculitzaven el pas per un traçat mig perdut a causa de molts anys d’abandonament. Va ser una bona tasca de recuperació d’un antic camí gairebé desaparegut. Després de la pujada, amb bones vistes sobre les fondalades de Vilamala, vam arribar a l’Hostal del Vent, una masia que antigament havia estat un hostal. Des d’aquí es pot tornar a la corba de Fenerals seguint el GR-7, però nosaltres vam optar per fer autoestop. Un cotxe ens va portar de tornada al punt de partida, on teníem el vehicle.

PLÀNOLS:
Clot de Vilamala, itinerari 11 del Santuari de Lord Clot de Vilamala, itinerari 11 del Santuari de Lord

dijous, 20 d’abril del 2000

Mirador de los Oscuros del Balces

Sierra del Balces – Mirador de los Oscuros
Des del Barranco Fondo vam pujar per un camí fins al Mirador de los Oscuros, que ens va oferir una bona panoràmica sobre Los Oscuros del Balces. Després vam seguir per la carena de la Sierra del Balces fins al seu punt més alt i vam retornar pel mateix itinerari.

dimecres, 19 d’abril del 2000

Las Fajas de Otín

Serra de Guara – Otín i Mascún
Excursió per la Serra de Guara. Vam dormir al càmping de Rodellar i al matí vam pujar pel camí clàssic del Mascún i la Ciudadela fins a Otín. Pel camí vam haver de travessar moltes vegades el riu, que baixava una mica crescut.
Des d'Otín vam agafar el Camino de las Fajas, que baixa fins al llit del Mascún seguint un sistema de faixes. Vam arribar al Saltador de las Lañas, un indret que coneixíem força bé després d'haver baixat un parell de vegades aquest barranc, un dels més tècnics i bonics de Guara.
Vam pujar per una canal fins a Otín i vam retornar per Nasarre i el Barranco de Andrebot per evitar diverses travessies del riu, ja que aquest barranc desemboca al Mascún més avall, ben a prop de Rodellar.

dissabte, 18 de març del 2000

S. Llorenç de Morunys, netejant camins

Camí dels Ferros – Clot de Vilamala
Foto d'arxiu: el Santuari de Lord, setembre 2017

Excursió a Sant Llorenç de Morunys. Vam resseguir el camí dels Ferros, que ja havíem recorregut el 19 de febrer, amb l'objectiu de netejar-lo perquè estava molt envaït per la vegetació i de marcar-lo amb pintura.
Es tracta de l'itinerari número 12 del llibre d'en Joan Guirao . És un recorregut parcial pel Clot de Vilamala amb la singularitat que, en alguns punts, es conserven estaques de ferro, vestigis de l'antic camí, que estava molt ben traçat amb passeres de fusta que s'aguantaven sobre aquests ferros.
Vam sortir de la corba dels Fenerals. Des d'allà surt un camí marcat com a GR que, planejant, ens porta fins a la carena que forma el Serrat de Sòbol. Seguint el camí de baixada per terreny descompost vam anar trobant alguns dels ferros. Arribats al fons del barranc del Clot de Vilamala, vam remuntar per retornar al punt de partida seguint les carenes.
A la tarda vam pujar al Santuari de Lord per la canal que havíem fet el 7 de desembre anterior, amb l'objectiu de netejar-la i marcar-la.

PLÀNOL:
Camí dels Ferros – Clot de Vilamala

dissabte, 19 de febrer del 2000

S. Llorenç de Morunys, Camí dels Ferros

Camí dels Ferros – Clot de Vilamala
Foto d'arxiu: baixant pel camí dels Ferros, novembre 2003

Excursió a Sant Llorenç de Morunys. Vam fer el camí del Clot de Vilamala, baixant pel Clot i pujant per la vall oposada, netejant els camins i resseguint un camí antic, a trossos marcat amb ferros, restes d'un antic camí de ferradura.
Es tracta de l'itinerari número 12 de la guia Santuari de Lord d'en Joan Guirao. La ruta surt de la corba dels Fenerals, a la carretera que porta de Solsona al Coll de Jou i a Sant Llorenç de Morunys.
Des d'aquest punt, el camí, que coincideix al principi amb un tram de GR, baixa fins a les profunditats del Clot de Vilamala. Pel camí vam trobar algun tram amb estaques de ferro, restes de l'antic camí de ferradura que passava per aquí i que, en els trams més complicats, tenia unes fustes subjectades amb aquestes estaques per facilitar el pas de les mules. Aquests ferros són els que donen nom al camí.
Després d'arribar al fons del Clot, a la Rasa de Vilamala, el camí puja per la vessant oposada per retornar al punt de partida, després d'un petit recorregut pels lloms pelats de roca montserratina.

PLÀNOL:
Camí dels Ferros – Clot de Vilamala

dimarts, 4 de gener del 2000

S. Llorenç de Morunys; quatre camins

Exploració de camins a la Vall de Lord
Foto d'arxiu: des de la Serra de Busa, setembre 2017

Dins de la sèrie de sortides a la Vall de Lord per recórrer i explorar els camins que havien d'aparèixer a la guia Santuari de Lord , a punt de publicar-se, vam anar a Sant Llorenç de Morunys per fer diverses exploracions. Es tractava de confirmar algunes dades que apareixien en el llibre i també de marcar algun camí en els punts dubtosos. En total vam fer quatre recorreguts.
Primer vam pujar en cotxe per la pista que porta al peu del Santuari de Lord. Allà, un cop passat el túnel, vam fer el recorregut fins a Torroella, una masia situada cap al final de la Rasa de la Torroella. Es tracta de l'itinerari número 7 de la guia.
Després vam seguir un altre itinerari de la guia, el número 8, que puja des de la Torroella fins a l'aparcament situat al peu de la Mola de Lord, passant per la masia de Sollort i per la drecera del Cargol.
A continuació vam pujar al Pla de Sóbol pel Mal Pas, un altre dels itineraris destacats de la guia. Es tracta d'un camí que té un pas estret a mig cingle sobre l'estimball. És un pas impressionant, tot i que no presenta gaire perill, i per això se l'anomena el Mal Pas. Finalment vam baixar al punt de partida, a la pista del santuari, poc després del túnel.

PLÀNOL:
Exploració de camins a la Vall de Lord